Aktualności Lean

 

Relacja: I Europejski Kongres Jakości – przyszłość jakości jest w miejscu pracy

 Dodano: 2015-03-25
23 marca w Warszawie odbył się I Europejski Kongres Jakości, na którym poruszano tematy związane z szeroko rozumianą jakością, ocierając się także o naukę, zarządzanie ryzykiem, ochronę środowiska i filozofię ciągłego doskonalenia Kaizen.
Pierwsza prelekcja kongresu należała do profesora Andrzeja Bliklego, który pokusił się o porównanie firm XX i XXI wieku. Te pierwsze działają w realiach ciągłej kontroli jakości i usuwania wadliwych produktów, wyznaczania budżetów, kamieni milowych i celów. Drugie natomiast opierają się na eliminowaniu przyczyn powstawania wad, nawigacji finansowej dostosowanej do rynku i zarządzaniu procesowym. Profesor podkreślał rolę zaufania do działań pracowników i zmianę podejścia do ich kompetencji oraz chęci do pracy. Jak mówił: „Jeśli ludzie wiedzą, że mogą od ciebie - jako dyrektora - dostać tylko kasę, to liczą właśnie dlatego tylko na kasę”.

Andrzej Blikle na Kongresie Jakości

Kaizen w służbie jakości

Następnie uczestnicy rozeszli się na trzy panele tematyczne, wśród których znalazł się Kaizen. Ilona Nowicka z Kaizen Institute pokazała w jaki sposób idea ciągłego doskonalenia łączy się z utrzymaniem jakości odpowiedniej dla klienta oraz potrzebami stawianymi przez ISO9001. W trakcie prezentacji panelowej prowadząca pokazała także znaczenie sukcesywnego tworzenia kultury Kaizen, dzięki której dbałość o jakość ma miejsce bezpośrednio na każdym stanowisku pracy, a nie widnieje jedynie w strukturach organizacji. W części eksperckiej Krzysztof Różycki z Casus Finanse, stwierdził, że Kaizen pomógł w jego firmie skończyć z ciągłą walką o jakość, a za to skupić się na ciągłym doskonaleniu. Z kolei dr Mariusz Bednarek z Politechniki Warszawskiej zauważył, że w pewnym momencie działań ciągłej poprawy przedsiębiorstwa pracownicy przestają zauważać, że pracują wokół zmiany. Zgłaszanie kolejnych pomysłów i aktualizacja standardów pracy stają się dla nich częścią życia w zakładzie.

Kaizen w służbie jakości

Podczas I Europejskiego Kongresu Jakości zostały rozdane wyróżnienia „Jakość Roku”, które otrzymali przedsiębiorcy działający na terenie polski. Wśród nich doceniane były produkty, usługi, innowacja oraz aspekty ekologiczne działalności kandydujących do odznaczenia firm. Zaraz potem przyszedł czas na drugą część kongresu i ponowne uczestnictwo w panelach tematycznych. Głęboka dyskusja wywiązała się pomiędzy ekspertami na temat możliwości otwierających się w momencie transferu wiedzy pomiędzy nauką, a biznesem. Profesor Jacek Koronacki z Polskiej Akademii Nauk podawał przykłady współpracy z zagranicy, a jednocześnie podkreślił, że i w Polsce można poszukać dobrych przykładów integracji tych środowisk, odnosząc się do przykładu działań w Rzeszowie realizowanych pomiędzy Politechniką Rzeszowską, a przemysłem lotniczym. Paneliści podkreślali jednak, że w wielu aspektach biznes nie może liczyć na ośrodki naukowe, ponieważ te nie mają dostępu do nowoczesnych laboratoriów, które wymagają dużych inwestycji.

I Europejski Kongres Jakości

Ekologia to jakość

Panel zatytułowany „Ekologia, a jakość” prowadzony był przez prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Małgorzatę Skuchę. Wśród ekspertów znaleźli się obecny i były podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska - Janusz Ostapiuk i Andrzej Walewski oraz Antoni Pietkiewicz i Henryk Kultys - prezesi spółek przetwarzających odpady. Prowadząca zwróciła uwagę na to, że nie ma jakości bez mierników, co odniosła do przykładu procesowania wniosku o dotację w NFOŚiGW – którego opomiarowanie było niezbędne do przeprowadzenia usprawnień w procesie. Sprawę niskiej jakości w odniesieniu do certyfikatów potwierdzających ekologiczność firm podniósł Andrzej Walewski operując na porównaniu certyfikatów ISO14001 i EMAS, natomiast Antoni Pietkiewicz upatruje podnoszenie jakości w podejściu wyznaczanym przez TQM i dostarczanie jej poprzez niskokosztowe usprawnienia. I tak na przykład redukcję przykrych zapachów dla otoczenia w pierwszej kolejności można eliminować poprzez analizę grafików przyjazdu kierowców z odpadami i eliminacji oczekiwania pod składem, a dopiero później korzystając z innowacyjnych instalacji. Po tych pierwszych działaniach okazuje się, że ostatecznie problem zmniejsza się o kilkadziesiąt procent i dalsze usprawnienia oparte o nową technologię stają się także mniej kosztowne. „Dla mnie jakość to ekologia i ekologia to jakość, nierozdzielnie” - mówił Henryk Kultys odnosząc się do propagowania właśnie takiego myślenia w całym przedsiębiorstwie. Budowanie świadomości ekologii i jakości u każdego pracownika to pole do pracy dla menadżerów i instytucji, tak aby pracownicy nie ulegali pokusie wygody i wrzucania wszystkich odpadów do jednego kontenera.

I Europejski Kongres Jakości

Standardowe podejście do Lean

Drugi gość specjalny kongresu, Eric Janssens – dyrektor generalny Europejskiej Organizacji Jakości, skupił się między innymi na przyszłości rynku pracy, która wg przytoczonych przez niego prognoz będzie opierała się na globalizacji oraz usługach. Pytał także dlaczego firmy skupiają się na zarządzaniu ryzykiem, a nie nad szansą i możliwością. Wzywał też menadżerów jakości, aby zaczęli spotykać się z menadżerami sprzedaży, którzy są najbliżej wymagań klienta. Jak mówił, wnioski mogą być zaskakujące, co pokazał jeden z projektów EOQ przeprowadzony wspólnie z Shell. W wyniku analizy okazało się, że klienci zwracali największą uwagę na jakość obsługi toalet. Odniósł się także do potęgi Lean w działaniach na rzecz jakości oraz przedstawił wizję ustandaryzowania europejskiego podejścia do metod ciągłego doskonalenia Lean i Six Sigma.

Eric Janssens

Po wystąpieniu Erica Janssensa przyszedł czas na debatę dotychczasowych panelistów i prelegentów. Poruszony był między innymi bliski Leanowi temat przywództwa, który obecnie jest wpisany w zaktualizowaną normę ISO9001:2015. Nowe zapisy kładą nacisk na bezpośrednią pracę z jakością w miejscu wykonywania produktu lub usługi, a redukują część wymaganej wcześniej dokumentacji. Paneliści zwrócili uwagę jak ważne jest to, aby za zapisami poszła także zmiana mentalna. Dr Marek Roszak z Politechniki Śląskiej przywołuje japońskich pracowników, którzy zapytani o swoją pracę jasno odpowiadają, że pracują dla klienta, a nie np. dla prezesa – oni wiedzą, że kiedy nie będzie klienta, to nie będzie też zakładu, a więc nie będzie nich i ich prezesa. Piotr Błoński z Dekry podkreślił, aby nie traktować audytów jako narzędzia do wyszukiwania błędów, ale raczej jako możliwość wskazania obszarów do doskonalenia procesów, które finalnie przynosi firmie duże zyski.

Debata podczas Kongresu Jakości

I Europejski Kongres Jakości zakończył się wręczeniem brązowej, srebrnej, złotej i diamentowej nagrody „Jakość Roku” dla firm, które wyróżnienie to zdobywały już kilkukrotnie. Obecnie rozpoczyna się dziesiąta edycja programu, której zakończenie odbędzie się podczas zapowiadanego na przyszły rok kongresu.

Laureaci nagród Jakość Roku

Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Dobre praktyki Lean Higher Education

    dobre-praktyki-lean-higher-education

    Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.

  • oLEANpiada 2024

    oleanpiada-krakow-2024

    oLEANpiada odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2024 roku na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie obejmować tematy związane z Lean Management, uwzględniając także tematykę Problem Solving.

  • Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

    zapowiedz-konferencja-polak-potrafi

    16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Dobre praktyki Lean Higher Education

Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.

oLEANpiada 2024

oLEANpiada odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2024 roku na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie obejmować tematy związane z Lean Management, uwzględniając także tematykę Problem Solving.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Marzec 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku