Aktualności Lean
Jakość od rolnictwa po służbę zdrowia - relacja z II Kongresu Jakości
Dodano: 2016-03-21Partnerstwo a jakość w firmie
Pierwszą prelekcję wygłosił prof. Andrzej Blikle, który zaraził uczestników pojęciem „czerwonej i zielonej” firmy. To przenośnia dwóch kontrastujących ze sobą przykładów. Pierwszy, to firma kierowana w sposób siłowy za pomocą przymuszania, kontroli, nagród i kar. Na drugim biegunie znajdują się firmy zarządzające pracownikami na zasadach partnerstwa, przejrzystości i z zapewnieniem społecznych potrzeb pracowników, co w efekcie owocuje wzbudzaniem motywacji do pracy bez kija i marchewki.
Nie poddać się w dołku
Kolejnym punktem kongresu były panele dyskusyjne, a wśród nich debata o eliminacji marnotrawstw i połączeniu ciągłego doskonalenia z działaniami projakościowymi. Przedstawiciele zaproszonych firm wskazali nie tylko na zmniejszenie ilości wad jakościowych dzięki stosowaniu metod i narzędzi Lean, ale także m.in. zwiększenie bezpieczeństwa pracy, szybsze dostawy. Pracownicy uczestnicząc w programach Kaizen zwracają uwagę nie tylko na nieefektywności w procesach, ale także potencjalne niebezpieczeństwa w pracy. Paneliści pokazali swoje doświadczenia z pracy Lean Management z różnych perspektyw – firmy, która jest na początku drogi (5 miesięcy od rozpoczęcia wdrożenia), a także dużo bardziej doświadczonych - 5 lat i 15 lat ciągłego doskonalenia.
Po prostu jakość
Do tytułu tegorocznej edycji Kongresu „Jakość. Po prostu.” odniósł się dr Eric Janssens, który przypomniał, że taka potęga jak Niemcy - utożsamiana z dobrą jakością, w swojej historii miała okresy, w których słynęła z cechy zupełnie przeciwnej. Ubolewał również, że wszelkie normy jakościowe są bardzo często traktowane jako dodatkowy koszt, a nie wartość dodana dla przedsiębiorstwa.
Jakość od rolnictwa po służbę zdrowia
Przed ostatnim wystąpieniem odbyły się jeszcze dwie tury warsztatów, podczas których poruszono tematy jakości w rolnictwie, przedsiębiorczości spółdzielczej, czy etykiecie biznesu. Dyskutowano także o tym jak tworzyć kulturę zarządzania procesowego oraz zwiększać jakość w budownictwie i służbie zdrowia, gdzie o ciągłym doskonaleniu nadal mówi się niewiele. Czy jakość, to pływający stan zależny od specyficznych wymagań klienta czy raczej spełnienie podstawowych norm bezpieczeństwa? Dlaczego badania pokazują, że nie są one spełniane w tak wielu przypadkach? Zadawał pytania redaktor Marek Wielgo. Przedstawiciele zakładów odnosząc się do jakości wskazywali natomiast na istotność prawidłowego montażu, który ma wpływ na późniejszą bezproblemową eksploatację ich produktów. Poruszali także kwestię kwalifikacji pracowników, którzy poszukują pracy w tej branży.
Nie mniej dynamiczna dyskusja trwała w bloku poświęconym służbie zdrowia. Osoby pracujące w firmach stosujących ciągłe doskonalenie wymieniali się opiniami z przedstawicielkami służby zdrowia. Podczas ciekawej dyskusji poruszono między innymi tematy proceduralne jak i finansowe. Przedstawicielki służby zdrowia wskazały szereg problemów, z którymi – jak podkreślały - nie da się uporać. Zarządzający zakładami pokazywali, że podobne wyzwania czekały ich na drodze doskonalenia w ich firmach i należy, także w służbie zdrowia, podejść do nich w sposób systemowy i ciągły.
Buduj sukces oparty o system jakości
W ostatniej części na scenie pojawiła się dr mag. Anni Koubek z Quality Austria. W swojej dynamicznej prezentacji przekonywała, że na ISO9001 można budować biznesowy sukces firmy. Powoływała się na zmiany normy z 2015 roku, w której na dalszy plan schodzą rozbudowane opisy, a większego znaczenia nabierają cele strategiczne, spojrzenie na czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na jakość. Pokazywała, że szczególnie teraz warto spojrzeć na posiadane już procedury w sposób praktyczny i prowadzący do rozwoju organizacji. Na zakończenie na scenie pojawili się przedsiębiorcy, którzy zdobywając certyfikat Jakość Roku kilka lat z rzędu otrzymali brązowe, srebrne i złote nagrody jakości.
Wokół wydarzenia skupiają się przedsiębiorcy, którzy pragną, by ich marki były kojarzone z wysoką jakością. Możemy się cieszyć, że w ramach tego spotkania, coraz śmielej poruszane są także tematy związane z ciągłym doskonaleniem poprzez eliminację marnotrawstw i zarządzanie z uwzględnieniem szacunku do załogi. Rodzi to nadzieję, że polskie marki będą jeszcze mocniej obecne w świadomości światowych konsumentów jako godne zaufania i posiadania, a pracownicy będą uznawać polskie, niewielkie przedsiębiorstwa za przyjazne miejsca pracy.
Pozostałe aktualności Lean
-
Zapowiedź: 17. Konferencji Lean | Six Sigma
Zapraszamy serdecznie do udziału w 17. Konferencji Lean | Six Sigma, organizowanej przez Akademię Białego Kruka, która odbędzie się 6-7 czerwca we Wrocławiu. Wydarzenie stanowi wyjątkową okazję do spotkania oraz wymiany poglądów z czołowymi ekspertami, praktykami i specjalistami z dziedziny optymalizacji procesów i rozwiązywania problemów.
-
Dobre praktyki Lean Higher Education
Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.
-
oLEANpiada 2024
oLEANpiada odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2024 roku na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie obejmować tematy związane z Lean Management, uwzględniając także tematykę Problem Solving.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Zapraszamy serdecznie do udziału w 17. Konferencji Lean | Six Sigma, organizowanej przez Akademię Białego Kruka, która odbędzie się 6-7 czerwca we Wrocławiu. Wydarzenie stanowi wyjątkową okazję do spotkania oraz wymiany poglądów z czołowymi ekspertam ...
Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.