Aktualności Lean

 

Problem, którym nie martwisz się samodzielnie – relacja z II Konferencji Lean Six Sigma w usługach

 Dodano: 2016-12-05
24 listopada odbyła się II edycja Konferencji Lean | Six Sigma – Doskonalenie w biurach i usługach, podczas której mogliśmy wysłuchać mnóstwa przykładów skutecznej optymalizacji w bankach i nie tylko. Six Sigmę i Lean można wykorzystać w najbardziej z pozoru nieoczekiwanych branżach.
Otwierającym przykładem inspirowali przedstawiciele Lionbridge – Justyna Kokar i Szymon Wołoszynek. Firma zajmuje się tłumaczeniami. W pewnym momencie stanęła przed problemami wynikającymi nagłego rozrostu przedsiębiorstwa, wymagań klientów i pracowników. Postanowiono skierować się w stronę Six Sigma. Ciekawe i trudne były początkowe próby zebrania zespołów i uruchamiania projektów usprawniających procesy. Jednak ostatecznie, po początkowych tarciach, teraz jak mówią, w firmie panuje przekonanie, że błąd jest tak naprawdę prezentem kierującym firmę do jeszcze sprawniejszej pracy. Jednocześnie zadają pytania o ludzki aspekty pracy z Six Sigmą, które wzbudziłyby bardziej powszechne zaangażowanie w ciągłą poprawę firmy.

Lean w usługach

TWI - długofalowa inwestycja

Kolejną prelekcję poprowadzili przedstawiciele działu Human Resources Scanfil Poland - Adam Wacławski, Anita Węglewska i Dorota Wysota, którzy przedstawili swoją drogę skutecznego doskonalenia umiejętności pracowników. Obecny rynek dostępu do pracowników przedstawili jako ruinę, a jako remedium na potrzebę szybkiego uzyskiwania nowych wykwalifikowanych pracowników, przedstawili zastosowanie TWI i trenerów wewnętrznych. Osoby, które - patrząc liczbowo - stanowią dodatkowy koszt nieproduktywny, przyniosły firmie duży wzrost elastyczności w przypadku zmiennego zapotrzebowania oraz wzrostu jakości  w produkcji. Jak sugerował tytuł prelekcji – trenerzy to nie puste kalorie, a inwestycja, która się zwraca.

Lean w Human Resources

Wyjście poza własne drzwi

Następnie podzieliliśmy się na trzy strumienie – HR, Outsourcing i Lean w świecie banków. W ostatniej z nich pojawiła się próba zestawienia dwóch metodologii, z których korzystano w Millennium Bank – Lean i Design Thinking. Piotr Maj i Maciej Nowicki pokazali podobieństwa i różnice w ich stosowaniu. Prelegenci byli mocno zainspirowani naciskiem, który Design Thinking kładzie na empatię i poznawanie uczuć klienta. Jak mówili, tu wychodzimy poza obszar mapy strumienia wartości „od drzwi, do drzwi”, wkraczając w obszar emocjonalny klienta i poznania powodów jego decyzji zakupowej oraz wrażeń pozostałych po każdym kontakcie z naszą firmą i produktem.

Lean - doskonalenie procesów usługowych

Przedstawiciele banku Raiffeisen Polbank – Barbara Kasprzak-Kubiszyn i Michał Rogosz pokazali jak dokonywało się przenoszenie ośmiuset procesów z różnych lokalizacji w jedną. Jednym z wyzwań było wyzwolenie zaangażowania załogi w nowym centrum – tu postawiono na zbieranie pomysłów, zarządzanie wizualne, 5S, nagradzanie, docenianie, słuchanie pracowników i cykliczne badanie procesów.

Jak wykorzystać Lean w banku

Problem - z czerwonego w zielony

Dariusz Chełmicki z mBanku pokazał dwie drogi do stworzenia struktury ciągłego doskonalenia, które przebył w różnych zespołach – jedna z nich była odgórnym programem, a druga oddolnie rozwijaną inicjatywą. Pokazał też jak trudno czasem jest sprawić, by tablice z wynikami i problemami stale żyły i były wspomożeniem dla zespołu. Jednak, mimo że do satysfakcjonującego działania niezbędne było podjęcie kilku prób, ostatecznie postawy pracowników są zaskakujące. Gdy jednej z pracownic zapytano się, czy nie boi się pokazywać problemów, które rażą na tablicy czerwonym kolorem, odpowiedziała że nie – bo od tej pory jest to problem nie tylko jej, ale całego zespołu. Co ciekawe, cały program poprawy przyniósł już kilkanaście milionów oszczędności i jak zaznaczał prelegent, były to głównie zmiany organizacyjne w procesach, a nie automatyzacje.

Problem zespołu, gdy jest na czerwono

Na koniec organizatorzy przygotowali panel dyskusyjny i wystąpienie, które pokazało, co dzieje się na styku dostarczania usługi i hali produkcyjnej. Tematem bowiem było case study usprawnienia niestabilnego sygnału z systemu ERP w wózku widłowym wożącym produkty między magazynem, a linią produkcyjną. Michał Franczak z Gedia Poland w obrazowy sposób pokazał, jak niewystarczająco dogłębna analiza może doprowadzić nas do mylnych wniosków, a nie do przyczyny źródłowej problemu.

Posłuchaj

Wykorzystanie Lean Management w usługach, jeszcze kilka lat temu, było pokazywane jako szansa i możliwości przeniesienia doświadczeń z produkcji do procesów ukrytych za drzwiami biur oraz ekranów komputerów. Teraz już wiemy, że w tym obszarze efekty mogą przekraczać niejednokrotnie osiągnięcia z procesów produkcyjnych. Posłuchajmy, czy tak samo sądzą uczestnicy II Konferencji Lean Six Sigma w usługach.

Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

    zapowiedz-konferencja-polak-potrafi

    16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

  • Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024

    zapowiedz-okj-2024

    Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany poglądów z czołowymi ekspertami, praktykami i naukowcami z dziedziny zarządzania jakością oraz rozwoju firm.

  • Zapowiedź: III edycja konferencji Yokoten

    zapowiedz-iii-konferencja-yokoten

    Już wkrótce do Polski przyjedzie wieloletni CEO Toyoty (zakładów w Polsce i Anglii). To wydarzenie, podczas którego będziesz mógł poznać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące działania TPS/Lean i zarządzania opartego o ciągły rozwój ludzi, wspierającego nieustanne doskonalenie. Już 20-21 marca w Jasionce III edycja konferencji Yokoten. 

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024

Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany po ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Marzec 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku