Aktualności Lean

 

Jakość nie tylko przed audytem - relacja z III Europejskiego Kongresu Jakości

 Dodano: 2017-04-03
III Europejski Kongres Jakości, to spotkanie osób, które promują swoją markę za pomocą Certyfikatu Jakość Roku. Tym razem miał on miejsce 28 marca w Katowicach.
Od trzech lat, prócz gali rozdania Certyfikatów, odbywa się również część prelekcyjna. Organizatorzy skupiają się w dużej mierze na Zintegrowanych Systemach Jakości, ale znajduje się też miejsce na to by wspomnieć o Kaizen i Lean Management.
Pierwszym prelegentem III Europejskiego Kongresu Jakości był Kamil Durczok, obecnie wydawca Silesion.pl. Opierając się na swojej historii, pokazywał jak zyskuje się i traci swoją markę osobistą. Powinniśmy pamiętać o tym także w ferworze „walki o czysty stół”, który jest wyznacznikiem naszej jakości. Nie myśląc o tym wcześniej, możemy nadszarpnąć to, na co pracowaliśmy lata. Kamil Durczok podkreślił również, że media społecznościowe odgrywają istotną rolę w utrzymaniu jakości swojego brandu, ale jednocześnie są siekierą, którą możemy sobie odciąć drogę do dalszej kariery zawodowej.

Kamil Durczok na Eropejskim Kongresie Jakości

Do tematu społeczności odnieśli również kolejni prelegenci. Jednak nie było to mowy o social media, ale social business. Maria Horeglad z IBM Polska, pokazała jak mocno jesteśmy obciążeni informacjami wpływającymi na efektywność naszej pracy. Regułą w firmie jest ciągły atak za pomocą maili skierowany w jedną osobę i przekazywanie ich kolejnym zainteresowanym. Zamiast tego proponuje skupić się na przepływie informacji przez społeczność. Temat kontynuował Tomasz Sroczyński z Grupy Atlas. Wykorzystując narzędzie do social business, informacja zamiast przepływać przez strukturę organizacyjną, idzie bezpośrednio w miejsce docelowe. Inną korzyścią jest również możliwość korzystania z wiedzy i zasobów z kilkunastu zakładów w grupie, które pracują na różnych systemach ERP.

III Eropejski Kongres JakościDr Franz Peter Walder z Quality Austria przeprowadził nas przez proces zmian w firmie i wyzwania związane z integracją systemów zarządczych. Jak powiedział „Doskonałość to nie luksus". Musimy akceptować, że nie przychodzi ona nagle, tylko stopniowo wchodzimy na kolejne jej stopnie. Jedną z dróg jest wybranie i wzmacnianie wybranych elementów systemów zarządzania i sukcesywne dołączanie kolejnych. Prelegent zaznaczył, że nawet kiedy w procesie zmiany przejdziemy ten najgorszy moment oporu i wchodzimy na nowy, perspektywiczny ląd - nadal będziemy iść zakrętami. I tu niezmiernie ważne jest przywództwo, zejście w krytycznych momentach na halę, pokazanie kierunku i wsparcia pracowników w determinacji do osiągnięcia celu.

III Eropejski Kongres JakościKolejnym punktem był panel dyskusyjny, w którym różne spojrzenia na ekologię przedstawiali przedstawiciele firmy produkcyjnej, gospodarującej opakowaniami, monitorującej zużycie paliwa oraz wodociągów. Jak mówił Michał Mikołajczyk z Rekopolu, balans ekologii i ekonomii już wkrótce będzie nie tylko sprawą renomy, ale także wynikiem zmian legislacyjnych. Dr Krzysztof Głuc z Sądeckich Wodociągów zwrócił uwagę na nowe technologie pozwalające m.in. na odzysk gazu ze ścieków. Ich zastosowanie w tej firmie pokrywa 80% zapotrzebowania na ciepło. W produkcji leków nie zawsze jest możliwe ograniczanie zużycia wody, o czym wspomniała Danuta Jakubowska z PF Lek-Am, ale można zwrócić uwagę na emitowane pyły, hałas oraz zużywaną energię czy paliwo w samochodach firmowych.

III Eropejski Kongres JakościMichał Kubista z Quality Austria pokazał, że systemy zarządzania, to nie tylko księgi i kodyfikacje, ale też swoista tarcza ochronna w przypadku postępowania odszkodowawczego. Nowe normy nie wymagają już zapisywania wielu procedur, ale to zarówno korzyść jak i niebezpieczeństwo w pewnych przypadkach. Istotny jest więc wybór, które procedury zapisać, by zapewnić firmie bezpieczeństwo zarządzania.

III Eropejski Kongres Jakości i Quality AustriaCzy człowiek nazywany zasobem ludzkim jest u nas traktowany tak jak inne zasoby? Magdalena Robak z ZAI przedstawiła porównanie kupno i użytkowanie auta do zatrudnionego pracownika. Samochód jest wnikliwie wybierany na podstawie opinii i dokumentacji, a operator? Może większą wagę przywiązujemy do wyboru wyższej kadry zarządzającej. Podobnie jest z planem serwisu, dbałością o wdrożenie procedur użytkowania i odpowiedzialność za samochód. Dbamy też o jak najmniejszy spadek wartości. Niestety, często nie wygląda to tak samo w przypadku pracownika, który ma zrobić wszystko, by zrealizować narzucone cele i to on jest w pełni odpowiedzialny, gdy ich nie osiągnie. Sam jest jednak pozostawiony bez odpowiedniego paliwa i szkoleń. W niektórych firmach nadal rozstajemy się z nimi zbyt łatwo licząc na szybkie zastąpienie operatora nowym, podobnym. Prelegentka zwróciła jednak uwagę na wyniki badań, które pokazały że właściciele przy takiej zmienności i braku wizji, sami popadają w zniechęcenie w prowadzeniu swojej firmy.

III Eropejski Kongres JakościJakość życia i jakość jako wartość - to podejście przedstawione przez prelegentów w kolejnych dwóch wystąpieniach. Jacek Masłowski zwrócił uwagę na to, że nie będzie mowy o jakości naszej pracy, gdy nie zadbamy o jakość i zarządzanie w sferze fizycznej, intelektualnej, duchowej i emocjonalnej. Jesteśmy wręcz obecnie przyuczani przez technologię do braku aktywności i sprowadzenia jej do poziomu patrzenia w ekrany różnej postaci. O jakości jako wartości - nie tylko dla klienta - ale i dla właściciela kapitału, pracowników, dostawców oraz społeczności lokalnej, mówił Jarosław Siarkiewicz z Dekra Polska. Patrząc na jakość w tych wszystkich aspektach, zmieniamy perspektywę patrzenia na nią. Schodzi ona ze sfery filozoficznej do realnych procesów – dających, bądź niedających wartości. Prelegent zwrócił tu uwagę na podejście Six Sigma, które wymaga tego spojrzenia w każdym kroku procesu DMAIC.

III Eropejski Kongres JakościOstatnią prelekcja wprowadziła uczestników w świat Kaizen – ciągłego doskonalenia. Nie ma bowiem na świecie ani jednej organizacji, w której nie ma żadnego marnotrawstwa. Małgorzata Bednarek pokazała absurdalne, ale zarazem prawdziwe stwierdzenia, pojawiające się w polskich przedsiębiorstwach: „zróbmy Kaizen na produkcji, biura są ok", czy też: „trzeba wymyślać Kaizeny, bo będzie audyt". Jeśli słyszymy coś podobnego, to powinna zaświecić się lampka ostrzegawcza. Coś jest nie tak z działaniami zarządu - zaznaczyła prelegentka - tu nie ma innej odpowiedzi.

III Eropejski Kongres JakościIII Europejski Kongres Jakości odbył się w Katowicach. Zmiana miejsca zapowiada również nową formę kongresu, który będzie organizowany co roku w innej części Polski. Kolejne spotkanie, w 2018 roku, planowane jest w Łodzi.
Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Zapowiedź: 17. Konferencji Lean | Six Sigma

    zapowiedz-17-konferencja-lean-six-sigma

    Zapraszamy serdecznie do udziału w 17. Konferencji Lean | Six Sigma, organizowanej przez Akademię Białego Kruka, która odbędzie się 6-7 czerwca we Wrocławiu. Wydarzenie stanowi wyjątkową okazję do spotkania oraz wymiany poglądów z czołowymi ekspertami, praktykami i specjalistami z dziedziny optymalizacji procesów i rozwiązywania problemów.

  • Dobre praktyki Lean Higher Education

    dobre-praktyki-lean-higher-education

    Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.

  • oLEANpiada 2024

    oleanpiada-krakow-2024

    oLEANpiada odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2024 roku na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie obejmować tematy związane z Lean Management, uwzględniając także tematykę Problem Solving.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: 17. Konferencji Lean | Six Sigma

Zapraszamy serdecznie do udziału w 17. Konferencji Lean | Six Sigma, organizowanej przez Akademię Białego Kruka, która odbędzie się 6-7 czerwca we Wrocławiu. Wydarzenie stanowi wyjątkową okazję do spotkania oraz wymiany poglądów z czołowymi ekspertam ...

Dobre praktyki Lean Higher Education

Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Kwiecień 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku