Aktualności Lean

 

Przedsiębiorstwo na właściwej drodze – relacja Lean Trendy 2017

 Dodano: 2017-10-14
III Konferencja Lean Trendy organizowana przez Stowarzyszenie Lean Management Polska za nami. Tematy, które mocno wybrzmiały w tym roku, to angażowanie pracowników, tworzenie kultury organizacyjnej, wyzwania Przemysłu 4.0. Poznaliśmy także projekty przygotowane przez SLMP na rok 2017/2018.
Trzecia edycja konferencji Lean Trendy odbyła się w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i zgromadziła 200 osób. Pierwszym prelegentem był Maciej Kanert – japonista, badacz i konsultant w dziedzinie japońskich metod zarządzania. Zaskoczył on nas podróżą przez zasady świata wschodniego i badania świata zachodniego, które ukazujące zasadność ich stosowania. Zaczątkiem kultury w firmie jest zdeklarowana misja i wizja przedsiębiorstwa. Do czego powinna się odwoływać? Jaką postawę winni wykazywać zarządzający? Czy i jak misja przedsiębiorstwa może motywować pracownika do działania. Prelegent pokazywał historyczne praktyki z japońskiego świata firm oraz wyniki badań pokazujące jak ważne w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw są: cel działania, uczciwość, koleżeństwo, pokora/empatia, wdzięczność i realne uczestnictwo wszystkich pracowników w pracy. Jak pokazywał, wszystkie te „miękkie” czynniki są zmierzone i znamy ich wpływ na zaangażowanie ludzi w pracę. Podczas sesji pytań i odpowiedzi rozprawił się także z kilkoma powszechnymi mitami na temat Japonii, w tym z legendarną gwarancją stałości zatrudnienia przez całe życie w japońskich firmach.

Maciej Kanert na Lean Trendy 2017

Nazwa ma znaczenie

Kolejną prelegentką była Agata Zabielska z Mondelez, która zabrała nas w świat Mudialeiros, przynoszący miliony oszczędności dla firmy. Pracownicy angażujący się w ten program, korzystają z 12-krokowej metody Kobetsu i rozwiązują szereg problemów występujących w procesach. Zakład ma kilka przeplatających się programów pomagających w uczestniczeniu w ciągłym doskonaleniu firmy – w formie realizacji wniosków, czy też grupowemu wypracowywaniu rozwiązań złożonych problemów. Prelegentka zwróciła również uwagę na same nazewnictwo, wskazując na przypadek, kiedy zmiana nazewnictwa wpłynęła na zwiększone zaangażowanie pracowników w jeden z programów doskonalących. Funkcjonują tu również autonomiczne zespoły, w których każdy z członków odpowiada za inną sferę działania grupy. Okazuje się, że samozarządzające się zespoły wykazują się wyższą efektywnością, niż te o tradycyjnej strukturze.

O tym jak zaangażować ludzi

Dwa słowa, które podźwignęły pracownika

O tym jak dwa słowa lidera zadziałały motywująco na pracownika, opowiadały Aleksandra Polak i Bogumiła Falkowska z firmy Flex. I nie chodziło tu o: „Dostajesz podwyżkę”, tylko docenienie pracownika prostym: „Ale wymiatasz”. To bardzo prosty wydawałoby się przykład tego jak przełożony może podbudować pracownika, jednak jak pokazały prelegentki – nie taki oczywisty. W firmie Flex do pielęgnowania takich zachowań liderzy kształcą się w specjalnym programie rozwojowym. Dotyka on wielu miękkich aspektów dotyczących postępowania wobec innych, nie tylko podwładnych, ale i przełożonych. Co ciekawe, integralnym elementem programu jest szeroki, anonimowy feedback od współpracowników, który jest przedstawiany uczestnikowi. Na jego bazie każdy z zarządzających może określić swoją drogę rozwoju i pracy nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. Lider ma też dużą dowolność w uczestnictwie w tak przygotowanym rozwoju i może całkowicie go zarzucić.

Prelekcja rozwój menadżerów

Big Data i Przemysł 4.0.

Kolejne prelekcje zostały przygotowane przez Artura Siurdybana z Accenture, który przeprowadził nas przez Big Data - gigabajty danych spływających z procesów, w których zbieranie być może nie warto już angażować człowieka. Ich gromadzenie i analizę znacząco mają skracać komputery. Ogromna ilość danych to jedno, ale do tego dochodzi ich rozproszenie w różnych systemach. Możemy jednak wykorzystać oprogramowanie, w które wbudujemy mapy procesu sprzęgnięte bezpośrednio z systemami, na których operujemy w firmie, a które będą dostarczały nam automatycznie dane wg założonego przez nas klucza. Oczywiście nie jest to remedium na wszystkie problemy, a przy stosowaniu pojawią się także pytania o dostępność danych oraz osoby, które będą uczestniczyć w procesie ich późniejszej analizy.

Big data a Lean

Analiza danych przez sztuczną inteligencję i wbudowanie w procesy narzędzi definiowanych jako Przemysł 4.0. – to tematy poruszone przez Rafała Osmołę i Łukasza Dekiera z ASD Consulting. Łukasz Dekier nastraszył nas wizją, w której Polska przesypia przeskok generacyjny. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach ma miejsce już dziś, a nie jest jedynie pieśnią przyszłości. Jako przykład, pokazali case study z firmy Neuca, która obsługuje 180 tysięcy linii produktowych. Dostarczając trzy razy dziennie lekarstwa do aptek w całej Polsce, zmagała się z problemami zatorów w procesie, nakładania się zamówień, ogromnej zmienności. I tu z pomocą przyszedł robot, a właściwie program z modułem sztucznej inteligencji, który analizując bieżące zamówienia i położenie poszczególnych paczek na hali magazynu, ustala plan i sekwencję pakowania. Prelegenci zapowiedzieli, że podobnego robota można wykorzystać również do wyznaczania najlepszych w danej chwili tras dostarczania towaru lub nawet wyliczania w danym momencie korzyści wynikających z łączenia lub dzielenia setek realizowanych transportów.

Przemysł 4.0 w polskich firmach

Amerykański coaching i japońskie zarządzanie

Po prelekcjach osadzających nas w XXI wieku kryjącym wiedzę we wnętrzach komputerów, powróciliśmy do odkrywania potrzeb ludzkich. Katarzyna Matusiak i Agnieszka Polarczyk-Białek pokazały zalety ścisłego łączenia coachingu i narzędzi Lean. Wykorzystanie czterech poziomów pytań do rozwoju kompetencji i jednoczesne stosowanie twardych narzędzi jest przedmiotem ich badań w ramach pracy doktorskiej. Jeśli przyjmujemy podział półkul naszego mózgu na dwie sfery – analityczną i kreatywną, to opierając się zarówno na narzędziach jak i komunikacji, współpracy, kulturze, budowaniu poczucia wpływu, rozwijamy całościowo poszczególne jednostki w naszych firmach. Mocne zdanie podsumowujące, to zachęta, by nie skupiać się na usprawiedliwianiu przeszłości, ale na rozwiązaniach umożliwiających osiągnięcie celu. „Podejmuj decyzje i działaj!” – zachęcały prelegentki.

Połączenie Lean Coaching

Młody Lean Lider i Puchar SLMP dla firm

W trakcie konferencji przeznaczono też czas na przedstawienie bieżącej działalności SLMP (Stowarzyszenia Lean Management Polska). Rozpoczyna się drugi rok szkolny, w którym realizowany jest rozszerzony program Młodego Lean Lidera. 697 uczniów w trzydziestu szkołach z 4 województw, bierze udział w programie rozwijania kompetencji Lean Thinking. Pod tym linkiem znajdziecie więcej informacji na temat bieżących działań w programie.

Konkurs Puchar Stowarzyszenia Lean

Kolejną inicjatywą jest konkurs dla przedsiębiorstw o Puchar SLMP. Zgłaszające się firmy są audytowane zgodnie z wypracowanym przez Macieja Pieńkowskiego naukowym modelem doskonałości operacyjnej firm. Planowane jest rozdanie pierwszych nagród na Lean Trendy 2018. Michał Owczarek przedstawił natomiast wyniki badania KPI, które przeprowadzono m.in. wśród uczestników ubiegłorocznej konferencji. Jakie były odpowiedzi? Okazuje się, że najczęściej używanymi KPI są te dotyczące jakości, produktywności i terminowości. Pracownicy oczekują odnośnie kluczowych wskaźników zaangażowania dyrektorów oraz to by były proste, zrozumiałe, aktualne, a ich zbieranie było automatyzowane.

Przedstawienie raportu badania KPI

W poszukiwaniu Czerwonego X

Maciej Pieńkowski z firmy UTC Aerospace Systems z Wrocławia, przedstawił podstawy teoretyczne i zastosowanie praktycznej metody rozwiązywania problemów Shainin Red X. Ta stworzona przez Doriana Shainina metoda pozwala na szybką identyfikację czynnika powodującego największą zmienność procesu (tzw. Czerwony X) za pomocą obserwacji procesu i jego wyników (tzw. Zielony Y). Maciej w swojej prezentacji wskazał podobieństwa i różnice z o wiele bardziej popularną Six Sigmą oraz przedstawił przykładowy projekt użycia tej metody do rozwiązania problemu cieknących zaworów.

Wizualne Zarządzanie Wynikami jako fundament ciągłego doskonalenia

Program merytoryczny konferencji Lean Trendy 2017 dopełniła prezentacja Joanny Czerskiej z LeanQ Team dotycząca wizualnego zarządzania wynikami (ang. daily management) w firmach produkcyjnych. Jej zdaniem, to organizacyjne rozwiązanie jest fundamentem kultury ciągłego doskonalenia. Pozwala ono bowiem zwiększyć zaangażowanie wszystkich „gramów inteligencji” znajdujących się w firmie, zachęca do inicjowania działań kaizen, przyspiesza ujawnianie i rozwiązywanie problemów oraz umożliwia utrzymanie wprowadzonych zmian i usprawnień. Tablice powinni zaprojektować sami pracownicy (dzięki temu będą się oni czuli jej współwłaścicielami), a gospodarzem codziennych, maksymalnie 10-minutowych spotkań przy tablicach powinni być zawsze gospodarze obszarów.

III Konferencja Lean Trendy

W trakcie konferencji odbyło się również badanie, którego celem jest weryfikacja przygotowania polskiego przemysłu do zagadnienia Przemysł 4.0. Ankietę można wypełnić również on-line. Autorzy liczą, że pokaże ono stan obecny i obszary, w których polskie firmy mogą skorzystać na tzw. czwartej rewolucji przemysłowej i zapraszają do uczestnictwa. Czas potrzebny do jej wypełnienia, to 5-10 minut. Badanie jest dostępne pod poniższym linkiem.
Krzysztof Bednarz, Adrian Grycuk




Pozostałe aktualności Lean

Śledź nas w social media Aktualności  
Konferencja "Production Manager Meeting - Droga do Fabryki Jutra" - zapowiedź

Jaką drogę obrać do fabryki jutra? Ukazują się nowe szanse dla firm w podniesieniu wydajności dzięki zaawansowanym narzędziom wspomagających pracowników. Umiejętnie przeprowadzony proces modernizacji może być odpowiedzią na co raz trudniejsze pozyska ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
PatronujemyŚledź nas na Facebooku