Aktualności Lean

 

Projekty Kaizen a zmiana kultury organizacyjnej firmy, czyli relacja z jubileuszowego XV Europejskiego Kongresu Kaizen

 Dodano: 2018-12-10
W dniach 28–29–30 listopada 2018 we Wrocławiu odbył się jubileuszowy XV Europejski Kongres Kaizen. Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia były przełomowe projekty Kaizen, które wpłynęły na zmianę kultury organizacyjnej firm. Kongres to trzy inspirujące dni wymiany wiedzy i doświadczeń w obszarze ciągłego doskonalenia.
Pierwszego dnia, prelegenci – praktycy z najbardziej uznanych europejskich firm działających w kulturze Kaizen, zaprezentowali „case studies” dotyczące przełomowych projektów. W drugiej części pierwszego dnia odbyły się dodatkowo praktyczne warsztaty, tzw. Kaizen Streams, podzielone na bloki tematyczne. Gemba Walk, czyli wizyty w firmach produkcyjnych stosujących założenia koncepcji lean management – to drugi dzień Kongresu. W trakcie ostatniego dnia spotkania uczestniczy mieli możliwość wzięcia udziału w praktycznych warsztatach Kaizen Workshop w dwóch firmach produkcyjnych, które podzieliły się swoim doświadczeniem, omawiając stosowane w praktyce rozwiązania. Doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i nawiązania nowych kontaktów był również uroczysty bankiet – zorganizowany pierwszego dnia wydarzenia. Podczas bankietu zostały wręczone wyróżnienia TOP KAIZEN™ 2018 oraz nagroda KAIZEN™ Awards Poland 2018 dla firm cechujących się wyjątkowo wysokim poziomem wdrożenia rozwiązań optymalizacyjnych.

xv-europejski-kogres-kaizen

Kongres rozpoczęło wystąpienie Jayanth’a Murthy, światowej klasy eksperta z ponad 25-letnim, międzynarodowym doświadczeniem optymalizacyjnym w branży produkcyjnej i usługowej w ponad 30 państwach, m.in. na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz Indiach.  Gość omówił ciągłe doskonalenie z punktu widzenia dwóch obszarów: Daily Kaizen i Breakthrough Kaizen (przełomowych projektów Kaizen). Zasadniczą rolą projektów Kaizen jest rozwiązywanie problemów, doskonalenie organizacji, praca z PDCA, a przez to osiąganie ewolucyjnych rezultatów zgodnych z potrzebami operacyjnymi i biznesowymi. Prelegent wskazał ponadto na ważny aspekt, a mianowicie rolę innowacji w organizacjach, których implementacja, zdaniem gościa, powinna iść w parze ze standaryzacją i ciągłym doskonaleniem – Kaizen. Jasno określona wizja i cel działań, próbowanie wypracowanych pomysłów, Gemba, praca z ludźmi oparta na metodach pracy zespołowej (w tym burzy mózgów) to najważniejsze przesłania prelegenta. „Soft part is hard part in building culture” – podsumował Jayanth Murthy.

Innowacje kluczem do efektywnej produkcji

Drugą prelekcję wygłosili Marzena Sielska oraz Andrzej Tokarz z firmy FCA Poland S.A. W swoim wystąpieniu zaprezentowali nowatorskie podejście dotyczące eliminowania marnotrastwa – koncepcję „blue room”. Koncepcja ta jest strategią mającą na celu redukowanie marnotrawstwa w zaplanowany i systematyczny sposób, tak aby zapewnić osiągnięcie celów budżetowych w dalszej perspektywie. „Blue room” to program wdrożony w 7 zakładach firmy i składający się z następujących kroków: weryfikacji i analizy kosztów, identyfikacji strat, doboru metod i narzędzi pomocnych w eliminowaniu strat, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania projektami, sprawdzenia wyników oraz „daily kaizen”. Omówiona przez gości koncepcja służy zdefiniowaniu problemów oraz potrzeb organizacji, a ich realizacja wspomagana jest przez „Plant Academy”. Wystąpienie zakończyły praktyczne przykłady projektów oraz najefektywniejszych rozwiązań wdrażanych na liniach produkcyjnych, takich jak: matryca eliminacji rozwiązań, logistyczne usprawnienia, nowe wózki „kittingowe”, autonomiczne wózki czy systemy „kartezjańskie”.

xv-europejski-kogres-kaizen

Słuchamy, współdziałamy, usprawniamy…

Wojciech Smardz, dyrektor biura doskonalenia procesów z firmy PKP Energetyka, przedstawił  program ciągłego doskonalenia: „Krok po Kroku”. Program ten działa w PKP Energetyka od 1,5 roku i jest on spójny z wartościami organizacji. Wzrost efektywności, organizacja ucząca się, bezpieczeństwo, współpraca, zaangażowanie i słuchanie to kluczowe cele i założenia tej inicjatywy. Realizacja modelu „Krok po Kroku” odbywa się w czterech etapach obejmujących: przygotowanie i analizę raportu diagnostycznego, działania pilotażowe w 16 lokalizacjach, działania wdrożeniowe oraz utrzymanie wypracowanych praktyk. Prelegent zrelacjonował szczegółowo projekty związane z programem, które dotyczą  pracy z daily kaizen w obszarach organizacji zespołów oraz miejsc pracy, systemu Last Planner (systemu do monitorowania realizacji inwestycji budowlanych, wypracowanego i walidowanego podczas działań pilotażowanych) oraz systemu sugestii pracowniczych jako narzędzia służącego standaryzacji pracy i  rozwiązywaniu problemów. Wojciech Smardz scharakteryzował  ponadto propozycję podziału ról i osób zaangażowanych w realizację tego przedsięwzięcia,  na którą składa się grupa 80 osób – pracowników PKP Energetyka. Poprawa komunikacji w zespołach, wypracowanie umiejętności pracy z KPI, praca z PDCA, 5S wdrożone w 239 miejscach, implementacja wspólnych standardów pracy, bezpieczniejsze miejsca pracy (alerty bezpieczeństwa) oraz wzrost efektywności pracy to najważniejsze korzyści wskazane i zwizualizowane podczas wystąpienia.

xv-europejski-kogres-kaizen

Kaizen/Lean w przemyśle paliwowym

Lean w przemyśle paliwowym to tematyka kolejnego wystąpienia – Carmen Beernaert, Senior Executive z Kaizen Institute. Prelegentka rozpoczęła swoją prezentację od omówienia historii firmy Shell, a następnie, bazując na doświadczeniach z międzynarodowych projektów, przedstawiła kluczowe aspekty istotne dla osiągnięcia przełomowych rezultatów. Carmen Beernaert przytoczyła specyfikę branży paliwowej, uwzględniając cechy indywidualne oraz wspólne dla wdrażania Kaizen w porównaniu z innymi branżami. Wskazała dodatkowo na bardzo istotny aspekt jakim jest zmiana rutyny, codziennych nawyków i zachowań w ciągłym doskonaleniu. Wielokrotnie wyeksponowana została ważna rola zasobów ludzkich jako czynnika sukcesu i powodzenia w zmianie. Niezwykle istotnymi elementami są więc zachęcanie ludzi i umożliwianie im samym wypracowywanie rozwiązań, poświęcenie czasu na zrozumienie ich problemów oraz skuteczne motywowanie. Eksploracja korzyści z pracy z Kaizen, angażowanie osób pozytywnie nastawionych i zmotywowanych, to klucz do osiągnięcia zadowalających rezultatów w dalszej perspektywie.

xv-europejski-kogres-kaizen

Więcej słuchać, mniej mówić…

„Jeśli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością jak z własnej” – Henry Ford. Przedstawiciele firmy PPG Deco – Tomasz Maleszka (Manager BPI), Natalia Wójcik (Koordynator BPI) oraz Marcin Ziomko (Trener wewnętrzny, operator) zaprezentowali case study dotyczący zmiany kultury z 3 perspektyw: linii produkcyjnej, zakładu, grupy zakładów.  Elastyczność sezonowa, rozwój gospodarczy i doświadczeni pracownicy (średni staż pracowników firmy przekraczający 20 lat) to największe wyzwania stojące przed organizacją. Zdobyte przez lata doświadczenie – stanowiące mocną stronę zakładu, to jednocześnie największe ograniczenie w dalszym jego rozwoju. Aktywności z Kaizen rozpoczęto w PPG Deco od wypracowania i zdefiniowania wspólnych celów w 5 krajach. Kultura bezpieczeństwa, elastyczny łańcuch dostaw, jakość, efektywność kosztów oraz zaangażowanie pracowników to główne obszary i zarazem wyzwania na drodze organizacji ku doskonałości.  Receptą gości na trwałość wprowadzanych zmian są: innowacyjne podejście do SMED, praca zespołowa i komunikacja, wyodrębniona rola trenera wewnętrznego, dzielącego się wiedzą i doświadczeniem oraz  identyfikacja tzw. „perełek w zespołach”. Podczas prelekcji wielokrotnie poruszony został temat wielopokoleniowości zespołów. Wskazówkami prelegentów w pracy z doświadczonymi pracownikami są rozmowa, motywowanie i indywidualne przekonywanie, jak również wykorzystanie matryc kompetencji jako narzędzia badania i balansowania poziomu wiedzy w zespołach.

xv-europejski-kogres-kaizen

Właściwy czas, właściwe miejsce, właściwi ludzie…

Ciągłe doskonalenie w banku, to zagadnienie omówione w trakcie ostatniej prezentacji tegorocznego Kongresu. Jak pracować z ciągłym doskonaleniem, gdy mamy na co dzień do czynienia z dziesiątkami różnych procesów, o różnym stopniu skomplikowania i automatyzacji? Jak rozpocząć wysiłek optymalizacyjny i od którego miejsca zacząć? – na te pytania odpowiedział Jakub Konewka, dyrektor departamentu banku Santander Bank Polska. Początek drogi banku z Kaizen, to znalezienie odpowiedzi na trzy pytania: dlaczego i jak? kim są nasi klienci i jakie są nasze procesy oraz co jest naprawdę ważne dla organizacji? Skuteczne wdrożenie zmian, zdaniem gościa, to połączenie czynnika ludzkiego z technologią, co jest  możliwe do osiągnięcia poprzez zmiany administracyjne i budowanie świadomości, automatyzację (RPA) oraz zmiany systemowe (Agile). Jakub Konewka wskazał na następujące elementy przyczyniające się do osiągnięcia sukcesu: znalezienie zdeterminowanego lidera, opracowanie celów powiązanych ze strategią firmy, łączenie podejść Top down i Bottom up jednocześnie, określenie priorytetów („rozpocznij tam gdzie możesz osiągnąć rezultaty bez skomplikowanych działań”), pokazanie korzyści, ustrukturyzowanie programu poprawy, pracuj-komunikuj-rozwijaj kompetencje, oceniaj i dostosowuj procesy optymalizacji i co najważniejsze demonstruj każdego dnia wiarę w ciągłe doskonalenie i korzyści z niego płynące.

xv-europejski-kogres-kaizen

Jubileuszowy XV Europejski Kongres Kaizen, z całą pewnością, będzie stanowił inspirację dla kadry zarządzającej oraz osób zmagających się na co dzień z ciągłym doskonaleniem. Ludzie, praca zespołowa, komunikacja, jasno określona wizja i cele to niewątpliwie bardzo ważne determinanty oraz część wspólna wszystkich projektów Kaizen.
Tekst: Joanna Adamczak, fotorelacja: Adrian Szczygieł


Pozostałe aktualności Lean

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Szukać marnotrawstw w procesie, czy jeszcze zanim proces powstanie – relacja z konferencji ABK

30 maja miała miejsce 15. Konferencja Lean | SixSigma. Tradycyjnie, odbyła w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej, w której każdego roku sala na sześćset osób w połowie wydarzenia transformuje się, kierując uczestników po przerwie na trzy st ...

PolecamyPatronujemyŚledź nas na Facebooku