Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 2

W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.

4. Nadprocesowość

Nadprocesowość, to jedno z tych marnotrawstw, które części menadżerom w pierwszym momencie ciężko zauważyć. Kiedy przychodzimy do biura lub hali produkcyjnej i wszyscy pilnie pracują, moglibyśmy przyznać, że załoga jest godna pochwały, a produkcja ma się tak dobrze, jak nigdy dotąd. O ile rzeczywiście powinniśmy pochwalić naszą załogę, jeżeli tak dobrze pracuje, o tyle jednocześnie musimy spojrzeć analitycznie na to, co oni właściwie robią. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego oni to robią i ponownie spytać, czy klient chciałby nam za daną czynność płacić.
Jakie czynności możemy określić mianem nadprocesowości?
- Nadmierna kontrola;
- Oklejanie części, aby zabezpieczyć je przed transportem wewnątrz zakładu – warto spróbować zmienić sposób transportu, albo go wyeliminować;
- Tworzenie niepotrzebnych, nieczytanych lub nieczytelnych raportów;
- Tworzenie dodatkowych dokumentów, kierowanych do kilku działów jednocześnie;
- Konieczność uzyskiwania potwierdzenia wykonania zadania (podpisów) w kilku działach, co trwa kilka dni.

Sposobem na dostrzeżenie tego marnotrawstwa jest m.in. wykonanie mapy strumienia wartości (ang. Value Stream Map – VSM). Przechodząc krok po kroku i analizując proces powstawania produktu, czy wykonywania usługi, zauważymy czynności, które mogłyby być w przyszłości wyeliminowane bez szkody dla jakości produktu/usługi. Jeśli będąc pracownikiem uważasz niektóre czynności jako „bezsensowne”, najprawdopodobniej już zauważyłeś pole i miejsce do poprawy. Popularne słowo biurokracja będzie również kryła w sobie zjawisko nadprocesowości.

7 marnotrawstw - błędy
5. Wady / braki / defekty

To jedne z bardziej oczywistych marnotrawstw. Jeżeli jakąś rzecz wyprodukowaliśmy źle, nie nadaje się ona do sprzedaży, jeżeli w dokumentach zrobiliśmy błąd, musimy je poprawić. Jeśli źle poinformowaliśmy klienta, musimy ponownie z nim rozmawiać i liczyć się z jego zdenerwowaniem. Defekty mogą powstać nie tylko w toku produkcji, czy w trakcie wykonywania usługi, ale także podczas transportu. Zagubione dokumenty pomiędzy oddziałami firmy z dwóch miast Polski? Skąd to znamy. Zarysowany element podczas transportu do klienta? Nieprzyjemna sprawa. Kto wie, dla kogo bardziej – czy dla klienta, któremu się wmawia, że to jego wina, czy dla producenta, który szarga swoją opinię.
Jak usuwać to marnotrawstwo?
Po pierwsze, musimy mieć informację, że defekty lub błędnie wykonane zadania się pojawiają. Sporo w tym przypadku zależy od kultury organizacji oraz przełożonych. Kierownicy, którzy odkryli, że można skupić się na poszukiwaniu przyczyny błędów, zamiast na uporczywym karceniu osób powodujących błędy, odkrywają również, że te błędy są możliwe do wyeliminowania. W niektórych przypadkach wystarczająca jest poprawa sposobu szkolenia nowego pracownika, a w innych wprowadzenie jednego standardu wykonywania zadania spowoduje spadek błędów o 80-90%. W wielu przypadkach będzie konieczne zainteresowanie się Poka-Yoke, czyli stworzenia takiego stanowiska pracy lub narzędzia, które nie pozwoli na popełnienie błędu

Ostatnie dwa marnotrawstwa - zapasy i nadprodukcję przedstawiliśmy w trzeciej części artykułu.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Standaryzacja Pracy Lidera Lean

    standaryzacja-pracy-lidera-lean

    System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.

  • Lean Green – zredukuj koszty odpadów, energii i wody

    lean-green

    Wzrost cen odbioru odpadów, zakupu energii, wody oraz surowców staje się wyzwaniem dla wielu firm tym bardziej, że przy globalnym rynku i masowej konsumpcji napędzanej przez rodzące się kolejne miliardy nowych klientów z klasy średniej nie ma co liczyć na obniżki cen. Aby mimo to zachować konkurencyjność cen oferowanych produktów, przedsiębiorcy powinni rozbudowywać swoje systemy Lean o elementy s ...

  • Zmiana mentalności w procesie Lean

    zmiana-mentalnosci-w-procesie-lean

    Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg - Rainerem Frerichem wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.

  • Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać

    wdrozenie-tpm-jak-oszczedzac

    Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Stowarzyszenie SPIN zaprasza na XI Otwartą Konferencję: Lean: Zdalna Transformacja

Ubiegły rok był dla nas wszystkim czymś „nowym”, a to „nowe” – niesie za sobą możliwości – pozwólmy się zainspirować dokonaniami innych, które zostały wdrożone w środowisku zdalnym!

Lean w pracy zdalnej i wirtualne spotkania, też mają szansę działać - relacja Lean Summit

24 listopada „spotkaliśmy się” w sieci na konferencji Lean Summit, Poniżej nietypowa relacja, raczej zestaw myśli, nie cytatów, które zapisane zostały po tej konferencji. Wśród ciekawych punktów spotkania, organizatorzy przygotowali m.in. case study ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku