Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 2

W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.

4. Nadprocesowość

Nadprocesowość, to jedno z tych marnotrawstw, które części menadżerom w pierwszym momencie ciężko zauważyć. Kiedy przychodzimy do biura lub hali produkcyjnej i wszyscy pilnie pracują, moglibyśmy przyznać, że załoga jest godna pochwały, a produkcja ma się tak dobrze, jak nigdy dotąd. O ile rzeczywiście powinniśmy pochwalić naszą załogę, jeżeli tak dobrze pracuje, o tyle jednocześnie musimy spojrzeć analitycznie na to, co oni właściwie robią. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego oni to robią i ponownie spytać, czy klient chciałby nam za daną czynność płacić.
Jakie czynności możemy określić mianem nadprocesowości?
- Nadmierna kontrola;
- Oklejanie części, aby zabezpieczyć je przed transportem wewnątrz zakładu – warto spróbować zmienić sposób transportu, albo go wyeliminować;
- Tworzenie niepotrzebnych, nieczytanych lub nieczytelnych raportów;
- Tworzenie dodatkowych dokumentów, kierowanych do kilku działów jednocześnie;
- Konieczność uzyskiwania potwierdzenia wykonania zadania (podpisów) w kilku działach, co trwa kilka dni.

Sposobem na dostrzeżenie tego marnotrawstwa jest m.in. wykonanie mapy strumienia wartości (ang. Value Stream Map – VSM). Przechodząc krok po kroku i analizując proces powstawania produktu, czy wykonywania usługi, zauważymy czynności, które mogłyby być w przyszłości wyeliminowane bez szkody dla jakości produktu/usługi. Jeśli będąc pracownikiem uważasz niektóre czynności jako „bezsensowne”, najprawdopodobniej już zauważyłeś pole i miejsce do poprawy. Popularne słowo biurokracja będzie również kryła w sobie zjawisko nadprocesowości.

7 marnotrawstw - błędy
5. Wady / braki / defekty

To jedne z bardziej oczywistych marnotrawstw. Jeżeli jakąś rzecz wyprodukowaliśmy źle, nie nadaje się ona do sprzedaży, jeżeli w dokumentach zrobiliśmy błąd, musimy je poprawić. Jeśli źle poinformowaliśmy klienta, musimy ponownie z nim rozmawiać i liczyć się z jego zdenerwowaniem. Defekty mogą powstać nie tylko w toku produkcji, czy w trakcie wykonywania usługi, ale także podczas transportu. Zagubione dokumenty pomiędzy oddziałami firmy z dwóch miast Polski? Skąd to znamy. Zarysowany element podczas transportu do klienta? Nieprzyjemna sprawa. Kto wie, dla kogo bardziej – czy dla klienta, któremu się wmawia, że to jego wina, czy dla producenta, który szarga swoją opinię.
Jak usuwać to marnotrawstwo?
Po pierwsze, musimy mieć informację, że defekty lub błędnie wykonane zadania się pojawiają. Sporo w tym przypadku zależy od kultury organizacji oraz przełożonych. Kierownicy, którzy odkryli, że można skupić się na poszukiwaniu przyczyny błędów, zamiast na uporczywym karceniu osób powodujących błędy, odkrywają również, że te błędy są możliwe do wyeliminowania. W niektórych przypadkach wystarczająca jest poprawa sposobu szkolenia nowego pracownika, a w innych wprowadzenie jednego standardu wykonywania zadania spowoduje spadek błędów o 80-90%. W wielu przypadkach będzie konieczne zainteresowanie się Poka-Yoke, czyli stworzenia takiego stanowiska pracy lub narzędzia, które nie pozwoli na popełnienie błędu

Ostatnie dwa marnotrawstwa - zapasy i nadprodukcję przedstawiliśmy w trzeciej części artykułu.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • 7 marnotrawstw – cz. 3

    7-marnotrawstw-cz-3

    Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

  • Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy

    piec-krokow-5s

    W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.

  • Dostawy Milk Run – etap planowania

    planowanie-milk-run

    Dobry plan to podstawa skutecznego projektu, dobrze zaprojektowany Milk Run to spokój w zaopatrywaniu naszej produkcji. Jak w każdym przypadku, tak i w sytuacji dostaw w układzie mleczarza powodzenie tkwi w szczegółach i w dobrym planowaniu. W niniejszym artykule przedstawione zostaną elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas projektowania efektywnych tras Milk Run.

  • Dostawy Milk Run w produkcji i logistyce

    milk-run

    Milk Run, czyli kursy mleczarza, to jeden ze sposobów na obniżenie zapasów i jednocześnie zwiększenie płynności w dostarczaniu półproduktów na linię produkcyjną, komponentów do zakładu i wyrobu gotowego do klienta. W poniższym artykule przedstawiono podstawy działania tego systemu.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Papier i technologia XXI wieku współdziałają razem w intralogistyce – relacja z konferencji

8 i 9 czerwca spotkaliśmy się na wirtualnej konferencji „E-intralogistyka 4.0” organizowanej przez MOVIDA, podczas której przedstawiono interesujące studia przypadków związane z nowoczesną i zrobotyzowaną logistyką, a zaproszono do wirtualnej wizyty ...

Robotyzacja poprzez RPA, ale nie jako panaceum na złe procesy – relacja

7 kwietnia spotkaliśmy się wraz z ponad setką uczestników na konferencji BPA Summit. Rzecz jasna, ze względu na podjęte restrykcje, nie w sali konferencyjnej, ale w sieci. Organizatorzy, trzeba przyznać, podeszli do wydarzenia z pomysłem i z pełnym p ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Lipiec 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku