Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 3

Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

6. Zapasy

Zapasy często są kołem ratunkowym, czasem sposobem na ukrycie złych wyników finansowych firmy, a w skrajnym przypadku nawet dumą zakładu świadczącą o możliwościach produkcyjnych. Pracownicy Toyoty stwierdzili jednak, że jest to marnotrawstwo nie mniejsze niż pięć poprzednich. Ukryte pieniądze, które wystarczy wziąć z ziemi (z magazynu), sprzedać klientowi i uwolnić powierzchnię zakładu na rzecz jeszcze większej produkcji. Teoretycznie, utrzymując wysokie zapasy mamy możliwość szybkiej reakcji, na zwiększone potrzeby klientów. Tylko, dlaczego klient zawsze chce kupić to, czego akurat my nie wyprodukowaliśmy na zapas. Zdarzało się tak w waszych firmach? Dlatego właśnie pojęcie Lean mówi o redukcji zapasów oraz eliminowaniu pozostałych marnotrawstw. Dzięki takiemu podejściu firma zyskuje możliwość szybszej reakcji na potrzeby klienta, ponieważ zamiast w sześć tygodni, produkt jest wyprodukowany w 3 dni. Klient otrzymuje produkt, który właśnie zjechał z linii produkcyjnej, a nie leżał sześć miesięcy w magazynie.
Zapas rozumiany jako marnotrawstwo, to także wszystkie półprodukty, które znajdują się w toku produkcji pomiędzy stanowiskami, a których można się pozbyć, gdy usprawnimy proces. Idealny stan, to przepływ jednej sztuki, bez generowania zapasu. Innym miejscem, w którym należy się przyjrzeć zapasom, to detale na magazynie wejściowym. Niestety firmy korzystające z systemów ERP często z góry mają zaplanowane zamówienia zgodnie z prognozą. Stan, do którego dąży się eliminując to marnotrawstwo, to częstsze zamówienia i uzupełnianie części, które zostały przekazane do produkcji (np. raz dziennie, lub kilka razy). Takie podejście wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, jednak przynosi korzyści obu stronom – zwłaszcza, gdy poddostawca również widzi potrzebę eliminacji marnotrawstw.
Eliminacja zapasów jest również możliwa w procesach biurowych. Jednak nie biegnijmy od razu do biura, aby zmniejszyć pracownikom ilość papieru do drukarki. Sprawdźmy najpierw proces naszej usługi, ustalmy wizualny sposób zarządzania zapasami, zastanówmy się nad przepływem informacji, a także sensem archiwizacji części dokumentów i danych. Sprawdźmy także, czy pracownicy nie tworzą zapasów aktualnie tworzonych jednostek pracy pomiędzy stanowiskami.

7 marnotrawstw - nadprodukcja
7. Nadprodukcja

Nadprodukcja wiąże się z tworzeniem zapasów. Jednak nie tylko – jest uważana za marnotrawstwo powodujące i ukrywające wszystkie inne marnotrawstwa. Nadprodukcja odnosi się między innymi do zbyt dużej ilości wyprodukowanych wyrobów gotowych. Jest to także sytuacja, w której jedno stanowisko pracy wytwarza więcej półproduktu lub dokumentów, niż kolejne jest w stanie przetworzyć i wysłać dalej.
Jakie są przyczyny nadprodukcji?
- Potrzeba tworzenia w partiach, aby nie tracić czasu na ciągłe przenoszenie dokumentów/półproduktów w inne miejsce w budynku lub na hali;
- Źle zbalansowane stanowiska pracy w procesie – zbyt duże obłożenie pracą jednego stanowiska oraz zbytnie odciążenie innego;
- Nieprawidłowo skonstruowany system premiowy nastawiony na ilość wyprodukowanych sztuk;
- Brak sygnałów o rzeczywistych potrzebach w dalszych etapach procesu;
- Różnice w wydajności poszczególnych maszyn;
- Zbyt długie przezbrojenia maszyn – co zmniejsza opłacalność produkcji mniejszej ilości sztuk.
Pracując nad usprawnieniem tych działań, redukujemy nadprodukcję. Pomaga nam w tym mapowanie strumienia wartości, a następnie modyfikacja ustawienia stanowisk dla jednego produktu/usługi lub rodziny produktów/usług. Wiele dobrego przynosi przyjrzenie się przezbrojeniom i redukcja ich czasu do kilku minut (SMED). W końcu przychodzi rezygnacja z produkcji (lub przetwarzania dokumentów) w dużych partiach na rzecz tworzenia przepływu jednej sztuki. Ostatecznie można doprowadzić do stanu, kiedy to sygnał ze stanowiska następnego powoduje rozpoczęcie pracy na stanowisku poprzedzającym. Narzędziem pomagającym osiągnięcie takiego stanu jest m.in. Kanban, który został opracowany również przez pracowników Toyoty w ramach ich systemu produkcyjnego (Toyota Production System - TPS).

W jaki sposób zwiększyć szanse na eliminację marnotrawstwa w firmie? Przeczytaj: w następnym artykule.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Obliczanie czasu taktu (T/T)

    obliczanie-czasu-taktu-tt

    W poniższym artykule opiszemy, co to jest czas taktu oraz podamy wzór niezbędny do jego obliczenia. Przedstawimy również, w dlaczego warto znać jego wartość.

  • Zmiana mentalności w procesie Lean

    zmiana-mentalnosci-w-procesie-lean

    Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg - Rainerem Frerichem wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • Wdrożenie TPM krok po kroku

    tpm-krok-po-kroku

    Osiem filarów TPM określonych przez JIPM (Japan Instytut of Plant Management) to obszary, których usprawnienie pomoże w redukcji awarii maszyn, zmniejszy produkcję wadliwych detali oraz pozwoli zapobiegać wypadkom. Wdrożenie TPM-u może być realizowane w przedstawionych przez ten japoński instytut krokach.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Stowarzyszenie SPIN zaprasza na XI Otwartą Konferencję: Lean: Zdalna Transformacja

Ubiegły rok był dla nas wszystkim czymś „nowym”, a to „nowe” – niesie za sobą możliwości – pozwólmy się zainspirować dokonaniami innych, które zostały wdrożone w środowisku zdalnym!

Lean w pracy zdalnej i wirtualne spotkania, też mają szansę działać - relacja Lean Summit

24 listopada „spotkaliśmy się” w sieci na konferencji Lean Summit, Poniżej nietypowa relacja, raczej zestaw myśli, nie cytatów, które zapisane zostały po tej konferencji. Wśród ciekawych punktów spotkania, organizatorzy przygotowali m.in. case study ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku