Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrzeżenie marnotrawstw.
„Jak mamy wszystkich zaangażować w szukanie marnotrawstw? Przecież u nas nikt nie ma już czasu na dodatkowe zadania. Musimy pracować w nadgodzinach, a w dodatku mamy opóźnienia w zamówieniach. Przecież u nas nie ma mowy o żadnej nadprodukcji.” - jeśli tak właśnie myślisz rozejrzyj się dookoła.

- Jeśli jesteś pracownikiem produkcyjnym (lub jakimkolwiek innym – np. biurowym), zwróć najpierw uwagę na to, co irytuje cię w twojej pracy. Musisz na coś czekać? Nie masz gdzie odkładać elementów? Musisz schylać się trzysta razy do pojemnika? Mimo starań, na twoim stanowisku zdarzają się „buble”. Wypisz wszystkie bolączki na kartce, a jeśli w zakładzie jest już program ulepszeń (np. Kaizen), napisz wniosek i przekaż go odpowiedniej jednostce.

- Jeśli jesteś brygadzistą/liderem zwróć uwagę na co narzekają twoi ludzie – spojrzyj też na nowo na swój obszar pracy. Czy wszystkie stanowiska są potrzebne? A może inaczej trzeba rozłożyć zadania i przenieść stanowisko, a praca będzie szła bardziej gładko. Zadaj sobie pytanie, jak możesz uprościć ludziom ich pracę. Być może niektórzy z nich z przyzwyczajenia wykonują pewne czynności lub operacje. Razem możecie przeanalizować, jak to poprawić.

Zarządzający ma wpływ na szukanie marnotrawstw

- Jeśli jesteś kierownikiem/koordynatorem, zastanów się, po co przychodzisz do miejsca pracy swoich ludzi (gemby). Czy tylko po to, by kogoś zwyzywać za błędy? Nie sprawiaj wrażenia kontrolera i sędziego. Natomiast wysłuchanie i wspomaganie ludzi, to będzie przejaw twojego zaangażowania w szukanie marnotrawstw. Być może masz też świetne pomysły na usprawnienia i ich eliminacje. To bardzo dobrze, jednak nie narzucaj ich bezkrytycznie swoim ludziom. Pamiętaj o „kole Deminga PDCA”. Zaplanuj, co chcesz zrobić, wykonaj zmianę ze swoimi ludźmi, a później sprawdźcie czy to działa. To ważny etap twojego zaangażowania. Słuchaj ludzi. Może ostatecznie pomysł rzeczywiście nie był najlepszy. Jeśli się sprawdza, wdróżcie go na stałe, jeśli nie – odrzuć go na razie. Szukaj z załogą marnotrawstw w innym miejscu.

- Jeśli jesteś dyrektorem lub prezesem, albo Panem Dyrektorem lub Panem Prezesem, albo po prostu „szefem”, również zejdź do miejsca pracy załogi, a właściwie do miejsca tworzenia pieniędzy twojej firmy (spędzaj tam nawet 20% swojego dnia pracy). Od czasu do czasu zdejmij garnitur i weź udział w warsztatach usprawniających procesy. Przenieście razem maszynę. Zapytaj, kogo to był pomysł i pochwal załogę za ich zaangażowanie. Wysłuchaj kierowników, którzy przychodzą z pomysłami od ludzi. Proszą o pieniądze? Nie odmawiaj od razu. Sprawdź jak im można pomóc i czy pieniądze są konieczne. Pamiętaj, Lean nie polega na wydawaniu setek tysięcy na nową maszynę, ale czasem będziesz musiał przyznać pieniądze na drobne zakupy. Lubisz kierowników-tyranów, bo trzymają załogę w ryzach? W takim razie raczej nie licz na wiele nowych pomysłów eliminacji marnotrawstw. Szkól ich, aby stali się przywódcami, którzy ciągną za sobą zespół. Przeanalizuj także swoje zachowanie wobec ludzi. Spójrz na pracę ludzi pod kątem tworzenia wartości, pomyśl o procesie powstawania produktu, a także o działach, przez które produkt po kolei przechodzi. Sprawdź jak można poprawić komunikację pomiędzy działami – czy nie występuje oczekiwanie produktu/dokumentów, ponieważ działy są wrogo nastawione do siebie. Sprawdź sposób premiowania – być może przyczynia on się do powstawania nadprodukcji, ukrywania defektów lub rywalizacji międzywydziałowej (np. pomiędzy produkcją, a utrzymaniem ruchu). Zaufaj swojej załodze, ale ustal też jasne zasady. Zaangażuj się i sam trzymaj się ustalonych zasad. Dawaj przykład załodze, dyrektorom, kierownikom, liderom oraz pozostałym pracownikom.


Kiedy będą widoczne efekty eliminacji marnotrawstw? Najprawdopodobniej twoi ludzie mają setki pomysłów i wybór odpowiednich pozwoli dosyć szybko na zaoszczędzenie setek tysięcy złotych. Jednak to tylko pierwsza jaskółka, która nie musi przełożyć się na lepsze funkcjonowanie firmy. Jeśli pracownicy wszystkich szczebli pasują do powyższego opisu, najprawdopodobniej w ciągu 3-4 lat zyskasz sporo miejsca na swoich dotychczasowych halach (lub w biurach) i zwiększysz wydajność zakładu. Będziesz mógł produkować więcej i obsługiwać większą ilość klientów. Kiedy pojawią się problemy z nastawieniem kadry zarządzającej, pokaż im korzyści. Przygotuj szereg szkoleń, dzięki którym z czasem osiągniesz zmianę świadomości. W nagrodę za zaangażowanie, nastąpi poprawa atmosfery w pracy całej załogi oraz wzrosną zyski firmy.

Jeśli słyszałeś o ośmiu, albo dziewięciu marnotrawstwach - przeczytaj również: Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Lean w książkach

    lean-w-ksiazkach

    Została wydana już spora liczba książek w języku polskim o tematyce związanej z zagadnieniami Lean. Na rodzinym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tlumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.  

  • Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj

    siedem-marnotrawstw-eliminacja

    Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...

  • Zmiana mentalności w procesie Lean

    zmiana-mentalnosci-w-procesie-lean

    Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg - Rainerem Frerichem wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Lean na barkach jednej osoby - relacja z Lean Trendy

12 paździennika spotkaliśmy się na Konferencji Lean Trendy 2019. To wydarzenie, na którym spotykają się rok rocznie tłumnie członkowie Stowarzyszenia Lean Management Polska, a jednocześnie otwarte dla tych, którzy chcą posłuchać doświadczeń jednych z ...

Zapowiedź: Strategia Lean - V konferencja

Niemal 400 praktyków i pasjonatów LEAN w jednym miejscu? Wymiana doświadczeń i praktyczne case studies omawiające realne przykłady wykorzystanie strategii lean do transformacji i rozwoju organizacji oraz kulturę ciągłego doskonalenia?

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Październik 2019  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku