Baza wiedzy Lean

 

Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie rzeczywistym i bez uprzedniej weryfikacji zanim otrzyma je klient.
Dlatego też proces, w którym usługa jest dostarczana powinien być przejrzysty, perfekcyjnie zaprojektowany i przetestowany, zanim dotrze do klientów wewnętrznych czy zewnętrznych. Procesy usługowe muszą zatem być niezawodne. Techniki Ciągłego Doskonalenia są doskonałymi narzędziami dla osiągnięcia tego celu.

Dział HR jest takim działem usługowym. Jego klientami są wszyscy pracownicy organizacji. To powoduje, ze ma znaczący wpływ bezpośrednio na zadowolenie pracownika i pośrednio na satysfakcję klienta zewnętrznego. Filozofia Ciągłego Doskonalenia opiera się na redukcji marnotrawstwa i poprawie stabilności przebiegów procesów. Nieefektywne procesy powodują straty i wprowadzają błędy w procesach.

Szczególnie w dziale HR, gdzie przebiega wiele operacji związanych z przepływem informacji oraz dokumentów istnieje wiele możliwości pomyłek. Procesy rekrutacyjne, procesy gromadzenia danych, zarządzanie szkoleniami, procesy związane z wynagrodzeniem, urlopami czy wydawaniem innych potrzebnych świadczeń to strumienie, które można zoptymalizować. One zajmują dużo czasu, przez co wydłużają czas cyklu procesu i nie dodają wartości dodanej.

Poniżej przedstawiam przykłady korzyści uzyskanych przez organizacje, które zastosowały metodologie Ciągłego Doskonalenia w swoich działach HR.

Dział HR w międzynarodowej firmie transportowej zatrudniającej 45 000 osób.

Problem : Długi okres oczekiwania na pierwszą wypłatę emerytalną, 61 dni (2 miesiące).

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zmniejszono liczbę dni otrzymania wypłaty z 61 do 31dni, 49% poprawy.

-Zmniejszono ilość wykonywanych operacji w tym procesie z 202 do 121, 40 % poprawy.

-Czas cyklu zmniejszył się z 124 dni do 24, 80 % poprawy.

Urząd Miasta w Rochester (New York).

Problem : Długi czas cyklu w procesie zatrudniania policjantów i strażaków.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Skrócono czas cyklu procesu zatrudniania pracowników średnio z 18 miesięcy do 6 miesięcy, poprawa o 70%.

Dział HR w departamencie policji ( Kanada).

Problem: Przekroczenie planowanego budżetu nadgodzin.

Planowany budżet nadgodzin wynosił 4 mln $/rok, został przekroczony o 1 mln $/rok.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zredukowano koszty nadgodzin z 5 mln$/rok do 3,1 mln$/rok.

Zaoszczędzono tym 1,9 mln$/rok, czyli 38% poprawy przy początkowym przekroczeniu budżetu o 1 mln$/rok.

Dział HR w Grupie Northrop Grumman (Chicago, Baltimore).

Problem: Długi czas w procesie zatrudniania nowych pracowników w placówkach firmy w Baltimore i w Chicago, wysokie koszty rekrutacji.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Zmniejszono lead.time procesu zatrudniania nowych pracowników o 40 %. Rys. nr 1.

Rys. nr 1. Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Dział HR pomimo, że stanowi niewielką cześć każdej organizacji, ma ogromny wpływ na inne działy i pracowników. Kiedy każdy z działów działa lepiej, szybciej, taniej to firma będzie w stanie spełnić wciąż rosnące oczekiwania klientów i być zawsze o krok od swojej konkurencji.
AB


Przeczytaj również o Lean

  • Lean w książkach

    lean-w-ksiazkach

    Została wydana już spora liczba książek w języku polskim o tematyce związanej z zagadnieniami Lean. Na rodzinym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tlumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.  

  • 7 marnotrawstw – cz. 3

    7-marnotrawstw-cz-3

    Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

  • Zarządzanie wizualne

    zarzadzanie-wizualne

    Visual Management - czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofi szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dlaczego warto stosować VM.

  • 5S w pigułce - infografika

    5s-w-pigulce-infografika

    Przedstawiamy kroki 5S, w krótkiej, łatwej do zapamiętania formie. Jakie są kroki 5S? Co daje nam ich utrzymywanie? Odpowiedź na poniższej infografice.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Mamy smartfony i roboty, a do planowania produkcji używamy… arkusza kalkulacyjnego – relacja z konferencji Fabryka Przyszłości

Cykl Production Manager Meeting po wymuszonej przerwie ruszył i to w wersji stacjonarnej. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania i dbając o dużą liczbę wystawców, szereg zróżnicowanych prelekcji, które przyciągnęły w tych warunkach ponad setkę uc ...

Starać się przewidzieć przyszłość – migawki z Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

Trzy dni, 70 debat, pytania o teraźniejszą sytuację, ale i o przyszłość europejskiej i polskiej gospodarki. O tym wszystkim debatowano od 2-4 września w Katowicach.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Październik 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku