Baza wiedzy Lean

 

Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie

Mapowanie strumienia wartości, 5S, 5 Dlaczego, Kanban, Kaizen, wizualne zarządzanie, to narzędzia, które mają zredukować koszty produkcji i zwiększyć możliwości produkcyjne przedsiębiorstw. Jednak narzędzia pozostaną tylko bezużytecznymi narzędziami, jeżeli nie zaczną używać ich ludzie.
Istotną rolę ludzi podczas wprowadzania Lean Management w przedsiębiorstwie podkreślają wyniki badań prowadzonych przez Capgemini Consulting. Eksperci - Capgemini podkreślają, że każde przedsiębiorstwo powinno być nastawione, na długofalowość podczas wprowadzania Lean w swoich zakładach. Jeżeli chcemy szybko wprowadzić zmiany, nadspodziewanie pewne jest, że równie szybko zobaczymy, jak zostaną one odrzucone przez organizację. Badania przeprowadzone przez Capgemini Consulting pokazują, że po około roku-dwóch latach od momentu rozpoczęcia wprowadzenia Lean w przedsiębiorstwie, managerowie wykazują niezadowolenie lub neutralność wobec nowej filozofii firmy i efektów jej wprowadzenia.

5S nie jest stosowane na stanowiskach, pracownicy nie zadają sobie trudu, by pięć razy zapytać się dlaczego występuje dany problem. Słowem produkcja, poza nielicznymi wyjątkami, toczy się swoim starym rytmem. Co najważniejsze, nie widać zapowiadanej redukcji zapasów i redukcji kosztów. Ankiety Capgemini wskazują, że właśnie skupienie uwagi na tych dwóch czynnikach, powoduje późniejsze największe niezadowolenie w krótkiej perspektywie czasu.

Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie - czyli personel, to ten element, który stanowi o pomyślnym wprowadzeniu nowej kultury przedsiębiorstwa. Personel zarządzający na najwyższym szczeblu musi prawidłowo zrozumieć priorytety i ustalić zgodne z nimi zasady wdrażania (nie tylko redukcja zapasów i kosztów, ale zrównoważone "wchłanianie" Lean przez przedsiębiorstwo). Personel zarządzający niższego szczebla musi być niejako promotorem idei i jej wykonawcą. To na tym szczeblu ciąży odpowiedzialność za ogólną ocenę przydatności nowej kultury wśród pracowników szeregowych. Personel średniego szczebla pokazuje zalety poszczególnych działań swoim pracownikom, a nie tylko sprawdza ułożenie narzędzi na stanowisku i weryfikuje należyte wykonywanie procedur. Docelowo o swoje stanowiska, ich ułożenie oraz stosowanie opracowanych procedur produkcji, będą przecież dbać sami pracownicy, jeśli tylko dostrzegą korzyści, jakie im te działania przynoszą w ich pracy.

Jednocześnie na wszystkich poziomach, także tym najwyższym musi być zaakceptowana zasada mówiąca, że najważniejszy sygnał o problemie wychodzi ze źródła (jap. Gemba), czyli od pracownika z danego stanowiska. Taki sygnał nigdy nie może być bagatelizowany. Inne zachowanie świadczy o niezrozumieniu idei Lean Management i jasno wyjaśnia dlaczego pojawia się niezadowolenie z wprowadzanych "leanowskich" narzędzi.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • 7 marnotrawstw – cz. 3

    7-marnotrawstw-cz-3

    Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • 7 marnotrawstw – cz. 2

    7-marnotrawstw-cz-2

    W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.

  • Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj

    siedem-marnotrawstw-eliminacja

    Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Szukać marnotrawstw w procesie, czy jeszcze zanim proces powstanie – relacja z konferencji ABK

30 maja miała miejsce 15. Konferencja Lean | SixSigma. Tradycyjnie, odbyła w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej, w której każdego roku sala na sześćset osób w połowie wydarzenia transformuje się, kierując uczestników po przerwie na trzy st ...

PolecamyPatronujemyŚledź nas na Facebooku