Baza wiedzy Lean
Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie
5S nie jest stosowane na stanowiskach, pracownicy nie zadają sobie trudu, by pięć razy zapytać się dlaczego występuje dany problem. Słowem produkcja, poza nielicznymi wyjątkami, toczy się swoim starym rytmem. Co najważniejsze, nie widać zapowiadanej redukcji zapasów i redukcji kosztów. Ankiety Capgemini wskazują, że właśnie skupienie uwagi na tych dwóch czynnikach, powoduje późniejsze największe niezadowolenie w krótkiej perspektywie czasu.
Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie - czyli personel, to ten element, który stanowi o pomyślnym wprowadzeniu nowej kultury przedsiębiorstwa. Personel zarządzający na najwyższym szczeblu musi prawidłowo zrozumieć priorytety i ustalić zgodne z nimi zasady wdrażania (nie tylko redukcja zapasów i kosztów, ale zrównoważone "wchłanianie" Lean przez przedsiębiorstwo). Personel zarządzający niższego szczebla musi być niejako promotorem idei i jej wykonawcą. To na tym szczeblu ciąży odpowiedzialność za ogólną ocenę przydatności nowej kultury wśród pracowników szeregowych. Personel średniego szczebla pokazuje zalety poszczególnych działań swoim pracownikom, a nie tylko sprawdza ułożenie narzędzi na stanowisku i weryfikuje należyte wykonywanie procedur. Docelowo o swoje stanowiska, ich ułożenie oraz stosowanie opracowanych procedur produkcji, będą przecież dbać sami pracownicy, jeśli tylko dostrzegą korzyści, jakie im te działania przynoszą w ich pracy.
Jednocześnie na wszystkich poziomach, także tym najwyższym musi być zaakceptowana zasada mówiąca, że najważniejszy sygnał o problemie wychodzi ze źródła (jap. Gemba), czyli od pracownika z danego stanowiska. Taki sygnał nigdy nie może być bagatelizowany. Inne zachowanie świadczy o niezrozumieniu idei Lean Management i jasno wyjaśnia dlaczego pojawia się niezadowolenie z wprowadzanych "leanowskich" narzędzi.
Przeczytaj również o Lean
-
Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy
W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.
-
Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean
W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.
-
Kaizen - czym jest i jak działa w polskich firmach
Kaizen z jest podstawowym filarem doskonalenia firmy w ramach Lean Manufacturing - przedstawiamy przykład działania programu kaizen w przedsiębiorstwie oraz główne problemy i błędy, które pojawiają się w jego wdrożeniu?
-
Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.
Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:

Komentarze
Czy tworzenie wieloletniej strategii w czasach dużo szybszych zmian oraz stosowania zwinnych metodyk, ma jeszcze sens? To jedno z pytań, na które szukali odpowiedzi uczestnicy i paneliści XVI Europejskiego Kongresu Kaizen. Wydarzenie, które mia ...
19.11.2019r. w Warszawie odbyła się piąta już edycja konferencji Strategia Lean. 465 uczestników miało okazję wysłuchać kilkunastu praktyków i pasjonatów LEAN, dzielących się doświadczeniem nabytym podczas swoich zmagań z transformacją na drodze do r ...