Baza wiedzy Lean

 

Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie

Mapowanie strumienia wartości, 5S, 5 Dlaczego, Kanban, Kaizen, wizualne zarządzanie, to narzędzia, które mają zredukować koszty produkcji i zwiększyć możliwości produkcyjne przedsiębiorstw. Jednak narzędzia pozostaną tylko bezużytecznymi narzędziami, jeżeli nie zaczną używać ich ludzie.
Istotną rolę ludzi podczas wprowadzania Lean Management w przedsiębiorstwie podkreślają wyniki badań prowadzonych przez Capgemini Consulting. Eksperci - Capgemini podkreślają, że każde przedsiębiorstwo powinno być nastawione, na długofalowość podczas wprowadzania Lean w swoich zakładach. Jeżeli chcemy szybko wprowadzić zmiany, nadspodziewanie pewne jest, że równie szybko zobaczymy, jak zostaną one odrzucone przez organizację. Badania przeprowadzone przez Capgemini Consulting pokazują, że po około roku-dwóch latach od momentu rozpoczęcia wprowadzenia Lean w przedsiębiorstwie, managerowie wykazują niezadowolenie lub neutralność wobec nowej filozofii firmy i efektów jej wprowadzenia.

5S nie jest stosowane na stanowiskach, pracownicy nie zadają sobie trudu, by pięć razy zapytać się dlaczego występuje dany problem. Słowem produkcja, poza nielicznymi wyjątkami, toczy się swoim starym rytmem. Co najważniejsze, nie widać zapowiadanej redukcji zapasów i redukcji kosztów. Ankiety Capgemini wskazują, że właśnie skupienie uwagi na tych dwóch czynnikach, powoduje późniejsze największe niezadowolenie w krótkiej perspektywie czasu.

Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie - czyli personel, to ten element, który stanowi o pomyślnym wprowadzeniu nowej kultury przedsiębiorstwa. Personel zarządzający na najwyższym szczeblu musi prawidłowo zrozumieć priorytety i ustalić zgodne z nimi zasady wdrażania (nie tylko redukcja zapasów i kosztów, ale zrównoważone "wchłanianie" Lean przez przedsiębiorstwo). Personel zarządzający niższego szczebla musi być niejako promotorem idei i jej wykonawcą. To na tym szczeblu ciąży odpowiedzialność za ogólną ocenę przydatności nowej kultury wśród pracowników szeregowych. Personel średniego szczebla pokazuje zalety poszczególnych działań swoim pracownikom, a nie tylko sprawdza ułożenie narzędzi na stanowisku i weryfikuje należyte wykonywanie procedur. Docelowo o swoje stanowiska, ich ułożenie oraz stosowanie opracowanych procedur produkcji, będą przecież dbać sami pracownicy, jeśli tylko dostrzegą korzyści, jakie im te działania przynoszą w ich pracy.

Jednocześnie na wszystkich poziomach, także tym najwyższym musi być zaakceptowana zasada mówiąca, że najważniejszy sygnał o problemie wychodzi ze źródła (jap. Gemba), czyli od pracownika z danego stanowiska. Taki sygnał nigdy nie może być bagatelizowany. Inne zachowanie świadczy o niezrozumieniu idei Lean Management i jasno wyjaśnia dlaczego pojawia się niezadowolenie z wprowadzanych "leanowskich" narzędzi.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • 7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

    7-marnotrawstw-jak-sie-nimi-zajac

    Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...

  • Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean

    problem-solving

    Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Stowarzyszenie SPIN zaprasza na XI Otwartą Konferencję: Lean: Zdalna Transformacja

Ubiegły rok był dla nas wszystkim czymś „nowym”, a to „nowe” – niesie za sobą możliwości – pozwólmy się zainspirować dokonaniami innych, które zostały wdrożone w środowisku zdalnym!

Lean w pracy zdalnej i wirtualne spotkania, też mają szansę działać - relacja Lean Summit

24 listopada „spotkaliśmy się” w sieci na konferencji Lean Summit, Poniżej nietypowa relacja, raczej zestaw myśli, nie cytatów, które zapisane zostały po tej konferencji. Wśród ciekawych punktów spotkania, organizatorzy przygotowali m.in. case study ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku