Baza wiedzy Lean

 

Metoda A3

A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.  

Shook w „Zarządzać znaczy uczyć” uczy zarządzać potencjałem ludzkim w procesie rozwiązywania problemów metodą A3.

Książka przedstawia metodę A3 w dość niekonwencjonalny sposób. Autor dzieli ją na dwie kolumny. Po lewej stronie kartki toczy się główny wątek. Opisywana jest historia młodego menadżera Desiego Portera, który stawia czoła raportowi A3. Pomimo sporej wiedzy z zakresu lean management, dopiero teraz odkrywa na nowo znaczenie metody według A3. Dzięki niemu poznajemy kolejne etapy raportu A3, jego zmagania z nim. Widzimy jak raport ewoluuje wraz ze zmianami Druga kolumna po prawej stronie kartki przedstawia sposób myślenia jego szefa, jego przemyślenia. To sprawia, ze przyjemnie czyta się toczącą fabułę pełną naturalnego napięcia jakie panuje w codziennej pracy. Niezadowolenie, fascynację czy czystą niecierpliwość.

Szef, jako trener i mentor

Autor poprzez ta historię ukazuje inne podejście pracy, jakie jest stosowane w Japonii. Zmienia typowy schemat szef-podwładny, który wykorzystuje władzę, ze zajmowanego stanowiska do  rozkazywania i kontroli pracownika. Nie obchodzi go jak dojdzie do rozwiązania, musi być zrobione i już.
Tutaj szef jest coachem, mentorem daje cenne wskazówki, poprzez rozwijające dialogi, pytania, sprawia iż młody podwładny uczy się radzić sobie z rozwiązywaniem problemów. Interesuje się projektem, chce go zrozumieć, znając fakty jest w stanie zarządzać procesem uczenia się pracownika. Wszystko opiera się na poczuciu odpowiedzialności za projekt. Desi w pełni odpowiada za projekt, on jest jego właścicielem. Nie wykonuje mechanicznie rozkazów szefa, tylko zastanawia się, po prostu zaczyna myśleć nad tym co robi.

Młody menadżer w miarę upływu czasu zmienia swój tok myślenia na temat projektu A3. Na początku projektu Porter usiłuje jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu ,proponując jedno rozwiązanie, które wydaje mu się najlepsze, pochopnie wyciąga wnioski. Jednak w miarę upływu czasu, doświadczenie jakie zdobył poprzez rozmowy ze swoim mentorem, zaczyna zastanawiać się co jest tak naprawdę przyczyną tego problemu, szuka prawdziwego źródła przyczyny. I tak uczy się stosować „gemba”- idź i sprawdź- jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, wykorzystywać metody 5 razy dlaczego?, kaizen dążąc do właściwego najlepszego rozwiązania problemu.
Jest to niezwykle trudne, mentor musi wykazać się ostrożnością, taktem pod czas rozmów, czy też wielką cierpliwością. Nie może stale krytykować i umniejszać zasług dochodzącego do rozwiązania problemu menadżera. Musi stale utrzymywać jego entuzjazm, by stał się bardziej efektywny w działaniu. Musi tak go pokierować, aby on sam doszedł do właściwego rozwiązania.
I tak zmagania naszych bohaterów uczą nas innego skutecznego podejścia w rozwiązywaniu problemów.

Szablon raportu A3

Po przeczytaniu książki wiemy już jak wygląda schemat raportu A3, cała jego struktura, ale również skłania nas do refleksji nad podejściem do procesu rozwiązywania problemów. A3 jest również metodą samokształcenia pracowników, powoduje że poprzez kreatywne rozmowy z podwładnymi wypracowywane są dobre nawyki komunikacyjne w firmie. W Toyocie taki system jest wbudowany w pracę i codzienne procesy firmy.

AB


Przeczytaj również o Lean

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

  • Design, a szczupłe myślenie w urzędach

    design-a-szczuple-myslenie-w-urzedach

    Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...

  • Co Scrum ma wspólnego z Lean?

    scrum-a-lean

    Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...

  • Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean

    pfep-plan-for-every-part

    W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności   Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Listopad 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku