Baza wiedzy Lean

 

Metoda A3

A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.  

Shook w „Zarządzać znaczy uczyć” uczy zarządzać potencjałem ludzkim w procesie rozwiązywania problemów metodą A3.

Książka przedstawia metodę A3 w dość niekonwencjonalny sposób. Autor dzieli ją na dwie kolumny. Po lewej stronie kartki toczy się główny wątek. Opisywana jest historia młodego menadżera Desiego Portera, który stawia czoła raportowi A3. Pomimo sporej wiedzy z zakresu lean management, dopiero teraz odkrywa na nowo znaczenie metody według A3. Dzięki niemu poznajemy kolejne etapy raportu A3, jego zmagania z nim. Widzimy jak raport ewoluuje wraz ze zmianami Druga kolumna po prawej stronie kartki przedstawia sposób myślenia jego szefa, jego przemyślenia. To sprawia, ze przyjemnie czyta się toczącą fabułę pełną naturalnego napięcia jakie panuje w codziennej pracy. Niezadowolenie, fascynację czy czystą niecierpliwość.

Szef, jako trener i mentor

Autor poprzez ta historię ukazuje inne podejście pracy, jakie jest stosowane w Japonii. Zmienia typowy schemat szef-podwładny, który wykorzystuje władzę, ze zajmowanego stanowiska do  rozkazywania i kontroli pracownika. Nie obchodzi go jak dojdzie do rozwiązania, musi być zrobione i już.
Tutaj szef jest coachem, mentorem daje cenne wskazówki, poprzez rozwijające dialogi, pytania, sprawia iż młody podwładny uczy się radzić sobie z rozwiązywaniem problemów. Interesuje się projektem, chce go zrozumieć, znając fakty jest w stanie zarządzać procesem uczenia się pracownika. Wszystko opiera się na poczuciu odpowiedzialności za projekt. Desi w pełni odpowiada za projekt, on jest jego właścicielem. Nie wykonuje mechanicznie rozkazów szefa, tylko zastanawia się, po prostu zaczyna myśleć nad tym co robi.

Młody menadżer w miarę upływu czasu zmienia swój tok myślenia na temat projektu A3. Na początku projektu Porter usiłuje jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu ,proponując jedno rozwiązanie, które wydaje mu się najlepsze, pochopnie wyciąga wnioski. Jednak w miarę upływu czasu, doświadczenie jakie zdobył poprzez rozmowy ze swoim mentorem, zaczyna zastanawiać się co jest tak naprawdę przyczyną tego problemu, szuka prawdziwego źródła przyczyny. I tak uczy się stosować „gemba”- idź i sprawdź- jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, wykorzystywać metody 5 razy dlaczego?, kaizen dążąc do właściwego najlepszego rozwiązania problemu.
Jest to niezwykle trudne, mentor musi wykazać się ostrożnością, taktem pod czas rozmów, czy też wielką cierpliwością. Nie może stale krytykować i umniejszać zasług dochodzącego do rozwiązania problemu menadżera. Musi stale utrzymywać jego entuzjazm, by stał się bardziej efektywny w działaniu. Musi tak go pokierować, aby on sam doszedł do właściwego rozwiązania.
I tak zmagania naszych bohaterów uczą nas innego skutecznego podejścia w rozwiązywaniu problemów.

Szablon raportu A3

Po przeczytaniu książki wiemy już jak wygląda schemat raportu A3, cała jego struktura, ale również skłania nas do refleksji nad podejściem do procesu rozwiązywania problemów. A3 jest również metodą samokształcenia pracowników, powoduje że poprzez kreatywne rozmowy z podwładnymi wypracowywane są dobre nawyki komunikacyjne w firmie. W Toyocie taki system jest wbudowany w pracę i codzienne procesy firmy.

AB


Przeczytaj również o Lean

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • Lean w sektorach usług finansowych

    lean-w-sektorach-uslug-finansowych

    W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.

  • 5S w pigułce - infografika

    5s-w-pigulce-infografika

    Przedstawiamy kroki 5S, w krótkiej, łatwej do zapamiętania formie. Jakie są kroki 5S? Co daje nam ich utrzymywanie? Odpowiedź na poniższej infografice.

  • 5S – droga do łatwiejszej pracy

    5s-droga-do-latwiejszej-pracy

    Skrót 5S jest znany coraz większej ilości polskich pracowników. Ale jakie ma to przełożenie na ich pracę, jeśli zadając pytanie: „Co to jest 5S?”, słyszymy odpowiedź: „Sprzątanie”. Jeśli zaczynasz swoją drogę 5S, zapomnij o sprzątaniu, jako głównym celu związanym z tą metodą. Co więcej, jeśli uda ci się utrzymywać wszystkie kroki 5S, owo sprzątanie stanie się łatwiejsze niż dotychczas. ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Poznaj najlepsze case studies wdrożeń automatyzacji na polskim rynku!

/Aktualizacja/  Zapraszamy na BPA Summit 2020, 7 kwietnia 2020 w Warszawie. Tym razem ze względu na sytuację, będziemy z Wami online, wraz z możliwością zadawania pytań do prelegentów.

Vive la révolution! Czy rewolucja Lean już się zaczęła? – relacja z IX Konferencji SPIN

20-tego lutego 2020 mieliśmy okazję gościć w drugim dniu IX Otwartej Konferencji Service Progress Improvement Network, w skrócie SPIN. Trzydniowa konferencja obejmowała zajęcia warsztatowe, dyskusje w formie Open Space oraz wykłady. I tak, drugiego d ...

PolecamyPatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku