Baza wiedzy Lean

 

Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean

W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.
Zakres obowiązków jednak poszerzył się wraz z sukcesem, jaki osiągnęła ideologia Lean, zyskując przy tym ogromną sławę pośród małych i dużych firm produkcyjnych. Za wyższy cel zaczęto uważać szczupłe wytwarzanie, przy zachowaniu absolutnego minimum surowców, niezbędnego do zachowania ciągłości produkcji, a przy tym sprostać wymaganiom klienta, zachowując równocześnie jak najwyższą jakość.

Dlatego też obecnie managerowie logistyki coraz większą uwagę przywiązują do efektywnej organizacji logistyki wewnętrznej, w oparciu o szeroko pojęte zasady Lean. Płynne i szczupłe przepływy wewnątrz przedsiębiorstwa, organizacja i optymalizacja przestrzeni magazynowych, a także analiza ich wartości, stały się kluczowym elementem dobrze prosperującej logistyki wewnętrznej.

Codzienna, logistyczna rutyna

Mimo iż prowadzenie statystyk i analiz stało się codzienną, logistyczną rutyną, która dzięki systemom ERP jest łatwa i szybka do przygotowania, nie daje ona pełnego obrazu bieżącej sytuacji. W efekcie, nawet przy dobrze sparametryzowanym systemie, każde odchylenie od normy - w przypadku pojedynczych referencji - wymaga sporo wysiłku i zaangażowania zespołu logistyków, aby zweryfikować cały proces, przepływ materiałowy, czy też faktyczne stany magazynowe.

Na przestrzeni wielu lat pracy w dziale logistyki, zdołałam się przekonać, że aby mieć kompleksowe dane dla każdej części z osobna, należy wrócić do źródła logistycznego Lean’u.  

Plan for Every Part - jakie korzyści

W tym przypadku tzw. P.F.E.P., czyli Plan Dla Każdej Części jest narzędziem, które pozwala na dokładną weryfikację bieżących potrzeb przedsiębiorstwa, a także na przedstawienie realnego obrazu jakości zarządzania materiałem wewnątrz przedsiębiorstwa. 

Przy dobrej organizacji i rzetelności zebranych danych, daje ono pełne spojrzenie na bieżącą sytuację. Co prawda jego przygotowanie wymaga pełnego zaangażowania i dokładności ze strony zespołu, który dostarcza dane, niemniej wysiłek włożony w przygotowanie, opłaca się w trakcie użytkowania PFEPa.

Na czym należy się skupić? Przede wszystkim na podstawowych logistycznych aspektach – oddzielnie dla każdej części. Poniższa ilustracja obrazuje główne części składowe Planu Dla Każdej Części.

PFEP efektywna logistyka

Kluczowe składowe PFEP

Oczywiście ilość danych zależy głównie od docelowego użytkownika, czyli przede wszystkim od pracowników działu, bądź managerów logistyki. Dlatego też bazę można poszerzać o dowolne pozycje. Jednak za podstawowe składowe uważa się: numer części/surowca, jej nazwę, dzienne zużycie, punkt zużycia, dane dot. dostaw i dostawcy, częstotliwość zamawiania, miejsce składowania, typ opakowania oraz jego wymiary itp. Do przydatnych punktów warto zaliczyć zdjęcie części, bądź jej szkic, gdyż ułatwia to znacznie szybszą wzrokową identyfikację. 

Do zapisu wszystkich skompletowanych informacji o surowcu/półprodukcie czy wyrobie gotowym, może nam posłużyć zwykły arkusz Excel. Wtedy jednak należy pamiętać, iż mimo że użytkowników pliku będzie kilku, to właściciel, powinien być jeden i wyłącznie on będzie czuwał nad jego bieżącym uaktualnianiem. 

Możliwe problemy

Problem pojawia się wówczas, gdy zmiany wewnątrz zakładu zachodzą dynamicznie. Racjonalnym wyjściem w tej sytuacji jest automatyzacja pliku, która na podstawie informacji z systemu ERP - pozwoli na wprowadzanie zmian na bieżąco. Jest to co prawda funkcjonalność, której nie wprowadzi zwykły logistyk, niemniej przy odrobinie fachowej pomocy, pełna automatyzacja pliku PFEP jest bardzo pomocna i okazuje się bardzo często niezbędna. 

Wielokrotnie zadawano mi pytanie: do czego służy PFEP? Co on nam da? Otóż do podstawowych zalet tego narzędzia zalicza się: dostęp do wszelkich danych dot. surowców czy produktów w jednym miejscu; możliwości tworzenia lub modyfikowania projektów lean’owych na wewnętrznych, już istniejących przepływach materiałowych; możliwości optymalizacji, w tym także ułatwianie zarządzania przestrzenią magazynową; podstawa do tworzenia nowych systemów dystrybucji surowców, czy wyrobów gotowych wewnątrz jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa produkcyjnego.

Warto pamiętać, że czasami narzędzia uważane za niepotrzebne i przestarzałe - a Plan for Every Part może być jednym z takich - dają w efekcie końcowym większą wartość dodaną, niż zautomatyzowane, nowoczesne programy optymalizujące procesy.
Bogumiła Łuszczek-Siuda


Przeczytaj również o Lean

  • Standaryzacja Pracy Lidera Lean

    standaryzacja-pracy-lidera-lean

    System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.

  • Dostawy Milk Run – etap planowania

    planowanie-milk-run

    Dobry plan to podstawa skutecznego projektu, dobrze zaprojektowany Milk Run to spokój w zaopatrywaniu naszej produkcji. Jak w każdym przypadku, tak i w sytuacji dostaw w układzie mleczarza powodzenie tkwi w szczegółach i w dobrym planowaniu. W niniejszym artykule przedstawione zostaną elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas projektowania efektywnych tras Milk Run.

  • Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean

    problem-solving

    Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Stowarzyszenie SPIN zaprasza na XI Otwartą Konferencję: Lean: Zdalna Transformacja

Ubiegły rok był dla nas wszystkim czymś „nowym”, a to „nowe” – niesie za sobą możliwości – pozwólmy się zainspirować dokonaniami innych, które zostały wdrożone w środowisku zdalnym!

Lean w pracy zdalnej i wirtualne spotkania, też mają szansę działać - relacja Lean Summit

24 listopada „spotkaliśmy się” w sieci na konferencji Lean Summit, Poniżej nietypowa relacja, raczej zestaw myśli, nie cytatów, które zapisane zostały po tej konferencji. Wśród ciekawych punktów spotkania, organizatorzy przygotowali m.in. case study ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku