Baza wiedzy Lean

 

Dostawy Milk Run – etap planowania

Dobry plan to podstawa skutecznego projektu, dobrze zaprojektowany Milk Run to spokój w zaopatrywaniu naszej produkcji. Jak w każdym przypadku, tak i w sytuacji dostaw w układzie mleczarza powodzenie tkwi w szczegółach i w dobrym planowaniu. W niniejszym artykule przedstawione zostaną elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas projektowania efektywnych tras Milk Run.
Podczas cyklu dostawy w układzie Milk Run ciężarówka odbiera towar z kilku punktów załadowczych i dostarcza go do naszego punktu przyjęć. Każdy punkt to osobny magazyn, który funkcjonuje wedle indywidualnych zasad i posiada przypisaną sobie infrastrukturę. Z tego względu ważne jest aby przed planowaniem nowego lub podczas wprowadzania zmian w istniejącym cyklu dostawy przeanalizować kilka istotnych aspektów odnośnie możliwości logistycznych jakie posiada nasz dostawca i nasz własny zakład.

Nie ma tutaj znaczenia, czy na podstawie naszych planów, dostawy realizuje firma zewnętrzna, czy też pełną usługę (projektowanie i wykonanie) zlecamy zewnętrznemu operatorowi. W każdym z tych przypadków chodzi o nasze interesy – pieniądze, czas i naszych klientów, dlatego pełna świadomość tego, co się dzieje podczas dostaw jest w naszym interesie.

Na co zwrócić uwagę

Zobaczmy poniżej na jakie aspekty powinniśmy zwrócić uwagę i jakie informacje posiadać aby dobrze zaprojektować i koordynować dostawy Milk Run:

W odniesieniu do naszych dostawców uwzględnić należy:
   1. Godziny pracy zakładu/magazynu;
   2. Infrastrukturę wyładowczo-załadowczą;
   3. Drogę dojazdu;
   4. Dostępność godzinowych okien załadunkowych.

W odniesieniu do naszego zakładu należy:
   1. Ocenić możliwości logistyczne naszego magazynu przyjęć;
   2. Opracować procedurę obrotu opakowaniami zwrotnymi;
   3. Ustalić formy przesyłu informacji;
   4. Ustalić plany działania w przypadku sytuacji kryzysowych.

W odniesieniu do pracy kierowców uwzględnić należy:
   1. Czas pracy kierowców.


Jak planować kurs mleczarza Milk Run
Rys. 1. Istotne aspekty podczas planowania dostaw Milk Run. Opracowanie własne;

Prawidłowe funkcjonowanie dostaw JIT

Omówmy teraz każdy z powyższych punktów, aby zrozumieć dlaczego takie aspekty są istotne w prawidłowym funkcjonowaniu newralgicznych dostaw JIT.

1. Godziny pracy zakładu/magazynu - każdy dział w zakładzie ma swoje indywidualne godziny pracy i w sytuacji gdy na trasie mamy załadunki np. w pięciu punktach, to musimy układać odbiory w taki sposób, aby kierowca był na miejscu w godzinach pracy magazynu (brzmi to banalnie, lecz praktyka  z branży automotive pokazuje, że nie zawsze planiści o tym pamiętają).

Często bywa tak, że produkcja w zakładzie pracuje na dwie lub trzy zmiany lecz nie jest to równoznaczne z czasem pracy magazynu. Magazyn jako oddzielny dział może pracować tylko na pierwszej zmianie, na dwóch lub trzech zmianach. Jest to sprawa indywidualna u każdego z naszych dostawców i należy to wiedzieć aby uniknąć problemów w trakcie realizacji dostaw.

2. Infrastruktura wyładowczo-załadowcza - jest to aspekt bardzo istotny dla płynności dostaw gdy mamy kilku dostawców na trasie.

Rozważmy poniższy przykład:

Dostawcy na trasie mają infrastrukturę przystosowaną tylko do załadunków/rozładunków tyłem. Nie ma możliwości załadunków bocznych. W takiej sytuacji każdy dostawca (oprócz pierwszego lub ostatniego na trasie) musi wykonać sekwencję poniższych czynności:
  • wyładować załadowany towar poprzednika,
  • następnie wyładować swoje puste opakowania,
  • następnie załadować swój towar,
  • na koniec z powrotem załadować wcześniej wyjęty towar poprzednika.
Każdy kolejny dostawca musi powtórzyć te same czynności tylko z coraz większą ilością towaru już załadowanego. Stwarza to zagrożenie uszkodzenia nieswojego towaru, wymusza dodatkową pracę operatora wózka (na co wcale nie musi się zgodzić) oraz zabiera czas, a to generuje zbędne koszty.


Rodzaje rozładunku naczepy
Rys. 2. Rodzaje załadunku i rozładunku. Opracowanie własne;

W przypadku załadunku bocznego, każdy dostawca ma dostęp do swojej przestrzeni na naczepie poprzez rozpiętą plandekę. Może odbywać się to na placu lub w zadaszonej hali. Każdy wyjmuje swoją część opakowań zwrotnych i ładuje w te miejsce swój towar bez ingerencji w załadunek innych dostawców.

3. Drogi dojazdu – warunki drogowe mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo, koszty oraz czas realizacji dostaw. Porównajmy zalety i wady wyboru dróg płatnych i niepłatnych:

Drogi płatne Drogi bezpłatne
Zalety:
- szybsze przejazdy
- lepszy stan dróg
- większe bezpieczeństwo, mniejsze ryzyko gwałtownego hamowania
- mniejsze zużycie paliwa

Wady:
- myto
Zalety:
- brak myta

Wady:
- wolniejsze przejazdy
- gorszy stan dróg
- mniejsze bezpieczeństwo, większe ryzyko gwałtownego hamowania
- większe zyżycie paliwa
- często są zakazy dla pojazdów powyżej DMC 12t

Tab. 1. Porównanie dróg przejazdów. Opracowanie własne;

Biorąc powyższe fakty, dochodzimy do wniosku, że brak opłat za przejazd to tylko pozorne oszczędności. W praktyce inne wartości biorą górę nad tym jednym aspektem.

4. Dostępność okien załadunkowych - aby był zachowany plan załadunkowy i harmonia trasy muszą być ustalone stałe okna załadunkowe u dostawców. Godzina załadunku powinna uwzględniać racjonalny czas przejazdu pomiędzy punktami – tak aby nie spóźniać się i nie przyjeżdżać zbyt wcześnie. Musi to być również czas, w których magazyn prowadzi załadunki.

5. Możliwości logistyczne magazynu przyjęć – nasz magazyn również występuje jako element łańcucha dostaw i również swoją pracą i infrastrukturą powinien efektywnie wspierać cykle Milk Run.

6. Procedury obrotu opakowaniami zwrotnymi – opracowanie klarownych i efektownych  procedur obrotu opakowaniami zwrotnymi eliminuje wiele problemów w funkcjonowaniu dostaw. Jest to istotne, ponieważ każdy problem to zbędny koszt, np.: koszt oczekiwania, magazynowania lub zbędnego przemieszczania.

7. Przepływ informacji – należy wyznaczyć osoby, które będą uczestniczyć w codziennej obsłudze dostaw do naszego zakładu oraz standardy ich pracy (formy raportów i sytuacje, w których wymagane jest raportowanie).

8. Plany awaryjne w przypadku sytuacji kryzysowych - zabezpieczy nas to w sytuacji zagrożenia przerwania ciągłości przepływu komponentów na produkcję. Sytuacje, które mogą powodować zagrożenia to np.: wszelkie zdarzenia drogowe (korki, awarie ciężarówek), dostawca nie przygotował komponentów do załadunku, itp.

9. Czas pracy kierowców – znajomość przepisów pracy kierowców zapobiegnie zaprojektowaniu trasy, która jest sprzeczna z przepisami prawa. Również będzie to pomocne we współpracy z przewoźnikami. Dzięki temu będziemy wiedzieć czego możemy wymagać, a co jest niemożliwe do wykonania.

Podsumowanie

Podsumowując, aby zaprojektować sprawnie funkcjonujący cykl Milk Run, należy wziąć pod uwagę czynniki występujące wewnątrz naszego zakładu oraz te, które wybiegają poza nasze przedsiębiorstwo. Dobry plan i analiza szczegółów, to podstawa minimalizacji kosztów i płynności naszej produkcji.
Istotnym elementem koncepcji LEAN jest również wypracowanie dobrych relacji z naszymi dostawcami. Pozytywna współpraca dobrze wpływa na elastyczność, dopasowanie i ogólną współpracę w ramach dostaw Just in Time, a to bezpośrednio przekłada się na nasze produkty i klientów.
Michał Ropelewski


Przeczytaj również o Lean

  • Czym się różni Lean i Six Sigma?

    lean-i-six-sigma-roznice

    Lean i Six Sigma pojawiają się wspólnie podczas konferencji poruszających tematykę Lean Management, jak i na stronach firm konsultingowych. Mimo, że różnice między nimi są diametralne, do obiegu wprowadzono nawet hybrydę zwaną Lean Six Sigma, która ma być połączeniem najlepszych cech jednego i drugiego podejścia. Poniżej przedstawiamy krótko, czym różnią się obie metodologie rozwoju przedsiębiorst ...

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

  • Design, a szczupłe myślenie w urzędach

    design-a-szczuple-myslenie-w-urzedach

    Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...

  • Co Scrum ma wspólnego z Lean?

    scrum-a-lean

    Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: VII Konferencja SPIN

Stowarzyszenie SPIN (Service Process Improvement Network) zaprasza na VII Otwartą Konferencję, zorganizowaną dla tych, którzy pragną doskonalić procesy biurowe. Kraków - miejsce, w którym intensywnie rozwija się działalność usługowa, jest idealnym mi ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2019  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyŚledź nas na Facebooku