Baza wiedzy Lean

 

Zmiana mentalności w procesie Lean

Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg - Rainerem Frerichem wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.

Wprowadzanie kultury lean w przedsiębiorstwie wiąże się z największym z problemów, oporem pracowników przed zmianami. Aby zastosowane rozwiązania były trwałe i skuteczne, sami pracownicy powinni rozumieć cel ich wdrażania. Co ważne, opór przed zmianami nie musi dotyczyć tylko pracowników wytwarzających produkty bezpośrednio w hali produkcyjnej (w tym szeregu mogą wystąpić między innymi takie obawy jak strach przed redukcją etatów lub obawa, że zmiany w organizacji mają na celu dodanie pracy na ich stanowiskach).

Zmiana mentalności menadżerów

Opór przed wprowadzeniem zmian może pojawić się także wśród kadry managerskiej. Istotną cechą zarządzania zgodnie z strategią lean management jest upełnomocnienie załogi, co może rodzić obiekcje zarządzających, którzy mogą mieć obawy przed obniżeniem ich znaczenia względem szeregowych pracowników, co oczywiście nie jest prawdą.

Przyzwyczajeń nie zmienimy od razu

Reiner Frerich wskazuje kilka istotnych punktów w procesie wdrażania lean manufacturing (system wdrażany w zakładzie Kellogg określany jest mianem K-Lean). Pierwszym z nich jest rozłożenie całego procesu w czasie. Frerich podkreśla, że tak jak w życiu pewnych przyzwyczajeń nie da się zmienić od razu, tak samo zmiana organizacji zakładu na zarządzanie zgodne z założeniami lean nie jest procesem szybkim i natychmiastowym. Aby nowe procesy trwale były realizowane przez pracowników, zarówno kadra managerska jak i personel podstawowy muszą widzieć zalety jego stosowania.

Szkolenie wstępne obejmujące Lean

Ważne jest wstępne szkolenie kadry zarządzającej zarówno wysokiego jak i niższego szczebla, które przedstawią założenia filozofii lean. Istotne jest położenie nacisku na istotę komunikacji pomiędzy poszczególnymi szczeblami pracowników. Odtąd bowiem wszelkie idee powinny wypływać bezpośrednio "ze źródła", czyli ze stanowiska pracy. W takim systemie usprawnienia, które możliwe są do zastosowania przy podjęciu niewielkich środków oraz w krótkim czasie, mogą być wprowadzane bezpośrednio na stanowisku i ustalane pomiędzy pracownikiem, a kierownikiem niższego szczebla.


Zmiana mentalności pracownika w procesie Lean

Jeżeli problem jest złożony, w zmiany angażowany jest zarządzający wyższego szczebla. Sprawna komunikacja pomiędzy wszystkimi szczeblami jest ważna, ponieważ zapewnia ona naprawę problemu w sposób, który jest oczekiwany przez wykonującego daną operację, a jednocześnie przy uwzględnieniu argumentów, które mają na uwadze zarządzający zakładem.

Kolejne etapy w procesie zmiany mentalności

Następne etapy szkolenia powinny objąć także pracowników produkcyjnych, którzy zostaną wprowadzeni w pojęcia filozofii lean oraz poznają korzyści z ich stosowania. Przede wszystkim dzięki nim dowiedzą się o znaczącej roli podstawowego personelu w nowym funkcjonowaniu zakładu (przepływ informacji od dołu).

Zmiana kierunku przepływu informacji jest jednocześnie postrzegana jako największe wyzwanie podczas wprowadzania kultury lean wśród personelu. Przekazanie pracownikom narzędzi takich jak "5 Why" nie będzie stanowiło wartości, jeżeli na każdym stopniu organizacji firmy, nie dokona się zmiana mentalności pracowników i rzeczywista zmiana kierunku przepływu informacji.

"Projekt" wprowadzony na zawsze

Jako, że lean posiada wysoką i długofalową skuteczność tylko wtedy, gdy jest projektem wprowadzonym "na zawsze", trzeba zadbać o utrwalenie jego założeń wśród załogi. Firma Kellogg uzyskała wysoki stopień trwałości wprowadzonych zmian poprzez udostępnianie raportów managerom, ale także m.in. wydawanie biuletynów i gazetek pracownikom produkcyjnym.

Podstawowa zasada, bez której zmiany runą

Rainer Frerich podkreśla również, że podstawą dobrej komunikacji jest zaufanie, które zarządzający mogą wyrobić wśród pracowników tylko jednym sposobem - stosując zasadę "Rób zawsze to, co mówisz". Natomiast jednym z błędów, który w jego opinii może zaważyć na skuteczności wprowadzanych zmian, jest nieopatrzny wybór miejsca szkolenia. Jego doświadczenia wyniesione z procesu wprowadzania K-lean w firmie Kellogs wskazują, że lepszym miejscem szkolenia pracowników jest hala produkcyjna (jeżeli tylko warunki na to pozwalają) - czyli szkolenie "w źródle", aniżeli sala konferencyjna.


Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Lean w sektorach usług finansowych

    lean-w-sektorach-uslug-finansowych

    W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.

  • 7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

    7-marnotrawstw-jak-sie-nimi-zajac

    Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...

  • Metoda A3

    metoda-a3

    A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.  

  • Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy

    piec-krokow-5s

    W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Lean na barkach jednej osoby - relacja z Lean Trendy

12 paździennika spotkaliśmy się na Konferencji Lean Trendy 2019. To wydarzenie, na którym spotykają się rok rocznie tłumnie członkowie Stowarzyszenia Lean Management Polska, a jednocześnie otwarte dla tych, którzy chcą posłuchać doświadczeń jednych z ...

Zapowiedź: Strategia Lean - V konferencja

Niemal 400 praktyków i pasjonatów LEAN w jednym miejscu? Wymiana doświadczeń i praktyczne case studies omawiające realne przykłady wykorzystanie strategii lean do transformacji i rozwoju organizacji oraz kulturę ciągłego doskonalenia?

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Październik 2019  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku