Projekty Lean

 

Komunikacja a lean management

W obecnych realiach społeczno-gospodarczych zmiany są jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk, jakich doświadczają współczesne organizacje – a komunikacja, informacja, umiejętne zarządzanie zmianą są obecnie głównymi zasobami strategicznymi firm. Jednym z elementów  przyczyniających się do sukcesu każdej firmy, jej konkurencyjności, a w konsekwencji jej przetrwania na rynku jest niewątpliwie komunikacja.
Skuteczna komunikacja to jeden z kluczowych obszarów pomocny w implementacji i stosowaniu koncepcji lean management. Nawet najdoskonalsze założenia, dobrze opracowany plan, narzędzia czy kompetencje nie wystarczą, jeśli cały proces wdrożenia lean nie jest odpowiednio komunikowany wszystkim pracownikom danej organizacji.

Odgórne komunikaty - to ślepa uliczka

Proces komunikowania w organizacjach stosujących podejście tradycyjne różni się znacznie od podejścia opartego o założenia lean management. W podejściu tradycyjnym mamy do czynienia z komunikacją pionową, opartą na formalnych procedurach i narzędziach informacyjnych. Oficjalne i „odgórne” komunikaty, informacja nastawiona na potwierdzanie celów, ukrywanie problemów to cechy charakterystyczne tradycyjnego procesu komunikowania.

J.K. Liker i M. Hoseus podkreślają: “W kulturze Toyoty komunikacja jest smarem, naoliwiającym cały silnik”. Jest częścią strumienia wartości kapitału ludzkiego i wszystkich systemów pomocniczych w modelu systemu ludzkiego. Jest to składnik szkoleń, coachingu i rozwoju pracowników, zaangażowania w proces rozwiązywania problemów, zdobywania zaangażowania, pracy zespołowej czy skutecznego przywództwa.

Jawny i otwarty dialog

W organizacjach stosujących założenia koncepcji lean management dominującą powinna być komunikacja pozioma. Warto mieć również na uwadze, iż komunikacja w kulturze lean management opierać powinna się na partnerstwie, szczerości oraz zaufaniu wszystkich jej uczestników. Jawny i otwarty dialog, eksploracja problemów wewnątrz organizacji, a nie ukrywanie ich, proaktywny przepływ informacji (często również kanałami nieformalnymi) – to artybuty komunikacji w szczupłym zarządzaniu.


Komunikacja a Lean Management

Mówiąc o efektywności komunikacji w lean management, zadbać należy nie tylko o właściwy dobór narzędzi komunikacji, ale przede wszystkim o rozwój umiejętności komunikacyjnych uczestników. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na monitorowanie procesu komunikowania, uwzględnianie potrzeb informacyjnych pracowników oraz szukanie rozwiązań dla problemów pojawiających się w sferze porozumiewania się w organizacji.

PDCA, lean i komunikacja zmian

Przestrzeganie zasad efektywnej komunikacji ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy wprowadzane są zmiany. Jeżeli „aktorzy" zrozumieją, dlaczego wprowadzamy zmiany, jak wpłynie to na ich działanie i jaką cenę będą musieli za nie zapłacić – szansa odniesienia sukcesu znacznie wzrasta. Pamiętać należy, że osiągnięcie idealnej komunikacji w kulturze ciągłego doskonalenia to proces długofalowy; istotnym jest więc zastosowanie cyklu PDCA(Plan-Do-Check-Act) do naszych sposobów przekazywania informacji i słuchania ludzi.
Joanna Adamczak

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence




Śledź nas w social media Aktualności  
Stowarzyszenie SPIN zaprasza na XI Otwartą Konferencję: Lean: Zdalna Transformacja

Ubiegły rok był dla nas wszystkim czymś „nowym”, a to „nowe” – niesie za sobą możliwości – pozwólmy się zainspirować dokonaniami innych, które zostały wdrożone w środowisku zdalnym!

Lean w pracy zdalnej i wirtualne spotkania, też mają szansę działać - relacja Lean Summit

24 listopada „spotkaliśmy się” w sieci na konferencji Lean Summit, Poniżej nietypowa relacja, raczej zestaw myśli, nie cytatów, które zapisane zostały po tej konferencji. Wśród ciekawych punktów spotkania, organizatorzy przygotowali m.in. case study ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku