Projekty Lean

 

Komunikacja a lean management

W obecnych realiach społeczno-gospodarczych zmiany są jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk, jakich doświadczają współczesne organizacje – a komunikacja, informacja, umiejętne zarządzanie zmianą są obecnie głównymi zasobami strategicznymi firm. Jednym z elementów  przyczyniających się do sukcesu każdej firmy, jej konkurencyjności, a w konsekwencji jej przetrwania na rynku jest niewątpliwie komunikacja.
Skuteczna komunikacja to jeden z kluczowych obszarów pomocny w implementacji i stosowaniu koncepcji lean management. Nawet najdoskonalsze założenia, dobrze opracowany plan, narzędzia czy kompetencje nie wystarczą, jeśli cały proces wdrożenia lean nie jest odpowiednio komunikowany wszystkim pracownikom danej organizacji.

Odgórne komunikaty - to ślepa uliczka

Proces komunikowania w organizacjach stosujących podejście tradycyjne różni się znacznie od podejścia opartego o założenia lean management. W podejściu tradycyjnym mamy do czynienia z komunikacją pionową, opartą na formalnych procedurach i narzędziach informacyjnych. Oficjalne i „odgórne” komunikaty, informacja nastawiona na potwierdzanie celów, ukrywanie problemów to cechy charakterystyczne tradycyjnego procesu komunikowania.

J.K. Liker i M. Hoseus podkreślają: “W kulturze Toyoty komunikacja jest smarem, naoliwiającym cały silnik”. Jest częścią strumienia wartości kapitału ludzkiego i wszystkich systemów pomocniczych w modelu systemu ludzkiego. Jest to składnik szkoleń, coachingu i rozwoju pracowników, zaangażowania w proces rozwiązywania problemów, zdobywania zaangażowania, pracy zespołowej czy skutecznego przywództwa.

Jawny i otwarty dialog

W organizacjach stosujących założenia koncepcji lean management dominującą powinna być komunikacja pozioma. Warto mieć również na uwadze, iż komunikacja w kulturze lean management opierać powinna się na partnerstwie, szczerości oraz zaufaniu wszystkich jej uczestników. Jawny i otwarty dialog, eksploracja problemów wewnątrz organizacji, a nie ukrywanie ich, proaktywny przepływ informacji (często również kanałami nieformalnymi) – to artybuty komunikacji w szczupłym zarządzaniu.


Komunikacja a Lean Management

Mówiąc o efektywności komunikacji w lean management, zadbać należy nie tylko o właściwy dobór narzędzi komunikacji, ale przede wszystkim o rozwój umiejętności komunikacyjnych uczestników. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na monitorowanie procesu komunikowania, uwzględnianie potrzeb informacyjnych pracowników oraz szukanie rozwiązań dla problemów pojawiających się w sferze porozumiewania się w organizacji.

PDCA, lean i komunikacja zmian

Przestrzeganie zasad efektywnej komunikacji ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy wprowadzane są zmiany. Jeżeli „aktorzy" zrozumieją, dlaczego wprowadzamy zmiany, jak wpłynie to na ich działanie i jaką cenę będą musieli za nie zapłacić – szansa odniesienia sukcesu znacznie wzrasta. Pamiętać należy, że osiągnięcie idealnej komunikacji w kulturze ciągłego doskonalenia to proces długofalowy; istotnym jest więc zastosowanie cyklu PDCA(Plan-Do-Check-Act) do naszych sposobów przekazywania informacji i słuchania ludzi.
Joanna Adamczak

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence




Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: Produkcja Lean – Dzięki ludziom, przez procesy, aż po system

Kolejna edycja konferencji Produkcja Lean – Dzięki ludziom, przez procesy, aż po system to Doskonała okazja do jeszcze lepszego poznania kultury i sposobów wdrażania Lean Management, a także nawiązania nowych kontaktów i wymiany doświadczeń w środowi ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
PatronujemyŚledź nas na Facebooku