Projekty Lean

 

Lean Management w polskiej służbie zdrowia

Obserwacje polskiego rynku zdrowotnego w zakresie zarządzania podmiotami medycznymi często przypomina budowanie domu od dachu na ruchomych piaskach.
Porównanie użyte przeze mnie jest celowe i w tej analogi chciałbym przytoczyć kilka przykładów z mojego kilkuletniego doświadczenia w zakresie optymalizacji podmiotów medycznych w filozofii Lean Management Healhtcare.
Sam system Lean Management Healthare jest nowym bo zaledwie 14-letnim projektem wdrażanym w wielu szpitalach na terenie USA, Japonii, Kanady, Anglii, Włoch. Osiągnął tam spektakularne sukcesy obniżając koszty procedur, zapasów, powierzchni, generując zwiększony przepływ pacjentów. System ten przeniesiony z zakładów produkcyjnych zawiera w sobie elementy budujące i stale stymulujące rozwój podmiotu medycznego jako całości. Warto wyróżnić takie narzędzia jak:

Narzędzia Lean w służbie zdrowia

Lean w małych i dużych placówkach medycznych

System Lean jest możliwy do zastosowania zarówno u dużych jak i małych podmiotów, gdyż mechanizmy i narzędzia pozwalają wprowadzić oszczędności i zyskowność uzależnioną tylko od potencjału rozwojowego podmiotu. Często w projektach optymalizacyjnych padają obawy iż małe podmioty nie stać na wdrażanie nowoczesnych form zarządzania lub jest to nie potrzebne, gdyż układ właścicielski koordynuje cały proces obsługi pacjenta, zamówień i pracy personelu. Najczęściej właścicielem takiego podmiotu są lekarze, dla których pokazanie skutecznego i jasnego procesu zarządzania i optymalizacji kosztów pracy, magazynów, itp. staje się pierwszym kursem managerskim w życiu.

Lean Healthcare sposobem na zmniejszenie błędów w leczeniu

W niedawnym projekcie placówka medyczna z POZ działająca już dwadzieścia lat na rynku wydawała przed wdrożeniem optymalizacji na koszty badań laboratoryjnych kwotę 3500zł miesięcznie. Analiza kosztu badań, ilości i celowości zapisywanych badań wykazała iż udało się w kolejnym miesiącu zredukować ten koszt o 50% bez narażania jakości świadczonych usług. Badanie powierzchni i jej wykorzystania na 150m2 również nie dawało wielu możliwości rozwojowych lecz po dogłębnej analizie godzin przyjmowania, możliwości lokalowych, dwa gabinety zostały podnajęte na nowe usługi medyczne wpisujące się w profil działania placówki. Ta drobna  modyfikacja przyniosła dodatkowo 1500zł miesięcznego przychodu co stanowi 60% kosztu miesięcznego czynszu najmu lokalu.

Usprawnienia obsługi w przychodni poprzez analizę i PDCA

Warto przytoczyć również problem nieodebranych telefonów i „pustych godzin” kiedy to zapisany pacjent nie wstawia się na wizytę lub zabieg. Milionowe inwestycje stoją lub noszą miano „nieosiągalności” dla chcącego się zarejestrować pacjenta. Poniższy diagram przedstawia zastosowanie lean management w opisanym przypadku.
Diagram Ishikawa w Lean Healthcare Lean Management chroni pacjentów i właścicieli placówek

Skuteczne i opracowane metody Lean Management mają również wpływ na obniżenie kosztów lawinowo rosnących spraw o odszkodowania i zadośćuczynienia w stosunku do podmiotów medycznych i lekarzy. Warto wspomnieć iż obowiązujące polisy OC nie chronią przed ryzykiem pozwu o zadośćuczynienie, które jest bezpośrednio związane z błędami organizacyjnymi, brakiem prawidłowego przepływu informacji, eliminacji wąskich gardeł w podmiocie.
Koszty zaniedbań mogą doprowadzić palcówkę do utraty płynności finansowej lub jej likwidacji w przypadku kilku takich wypłat w ciągu roku.
Warto popatrzeć na proces wdrożenia Lean Healthcare jako inwestycję tu i teraz, która zgodnie z zasadą kaizen wdrażaną podczas optymalizacji ma udoskonalać firmę w sposób stały i ciągły. Z doświadczenia projektowego oraz literatury anglojęzycznej wynika iż każda wydana złotówka na wdrożenie tego systemu daje zwrot 10 lub 20-krotny w kolejnych 5 latach istnienia podmiotu.

Grzegorz Koczor - Lean Healthcare Grzegorz Koczor
Ekspert Lean Management    
Lean Healthcare Program
Grzegorz Koczor

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence




Śledź nas w social media Aktualności  
IX Otwarta Konferencja SPIN - zapowiedź

Stowarzyszenie SPIN (Service Process Improvement Network) zaprasza na IX Otwartą Konferencję, zorganizowaną dla tych, którzy pragną doskonalić procesy biurowe.

Systemy sugestii rozbijane przez systemy motywacyjne - relacja

6 grudnia odbyło się w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu VIII Spotkanie Klubu Lean Exchange Club. Tym razem tematem przewodnim było działanie systemów sugestii. Siedemdziesięciu uczestników spotkania rozpracowywało działanie programów Kaizen, tak ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku