Słownik pojęć Lean

 
  • P/T Patrz: Czas procesu.
  • Pchanie (push) Jest to określenie rodzaju produkcji, który polega na produkcji prowadzonej niezależnie od sygnałów dotyczących zapotrzebowania w kolejnych procesach, na kolejnych stanowiskach pracy. Wyrażenie może odnosić się także do usług biurowych. W realizacji usług i produkcji na podstawie pchania często pojawiają się zapasy pomiędzy stanowiskami. Przeciwieństwem jest ciągnięcie.
  • PDCA Skrót oznacza metodę wdrażania rozwiązań w ramach nowych projektów lub rozwiązywania problemów. PDCA jest skrótem od Plan, Do, Check, Act (Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Zastosuj) i jest inaczej zwane kołem Deminga. Zgodnie z PDCA każda zmiana powinna być poprzedzona dokładnie przygotowanym planem, a następnie próbnym wdrożeniem i sprawdzeniem poprawności działania. Dopiero wtedy jeżeli rozwiązanie zostanie uznane przez zespół za poprawne, dokonywane jest wdrożenie i przyjęte jako standard.
  • Poka-Yoke Jest to projektowanie procesów i urządzeń w taki sposób, który zapobiega powstaniu wadliwego produktu lub wykonaniu czynności w błędny sposób. Przykładem mogą być wtyczki, połączenia lub tłoczenia, do których kolejne dopinane elementy dają się zamontować tylko w jeden sposób. Poka-Yoke może być również zamontowane w maszynach w postaci blokad lub czujników. Możliwe jest również wykorzystanie Poka-Yoke w procesach pozaprodukcyjnych.
  • Poziomowanie produkcji Patrz: Heijunka.
  • PPM Jest to angielski skrót od Parts Per Million (ilość części, na przykład wadliwych, przypadających na milion wyprodukowanych sztuk). Skrót „ppm” stosowany jest m.in. w statystyce dotyczącej jakości wytwarzania oraz Six Sigma - 5 ppm, oznacza pięć wadliwych sztuk na milion wyprodukowanych detali.
  • Problem solving Angielskie wyrażenie używane do określenia wieloetapowego procesu rozwiązywania problemu, który ma doprowadzić do znalezienia właściwej przyczyny nieprawidłowości. Liczba kroków problem solving jest zależna od przyjętej metodologii (8D, PDCA, Kepner-Tregoe). Analiza problemu jest prowadzona przez zespół. Po powołaniu zespołu następuje zebranie informacji, odwiedziny w miejscu akcji, burza mózgów, analiza wykresu Pareto, analiza przyczyny (przykładowo za pomocą np. 5xDlaczego lub diagramu rybiej ości), podjęcie tymczasowych, a następnie stałych działań zapobiegawczych oraz działań prewencyjnych w podobnych procesach oraz m.in. docenienie pracowników zaangażowanych w rozwiązanie problemu.
  • Proces Wyrażenie używane m.in. podczas analizy produkcji (lub wykonywanej usługi) za pomocą Mapy Strumienia Wartości. Proces oznacza w zależności od typu sporządzanej mapy poszczególne czynności lub szereg czynności wykonywanych w celu zrealizowania zamówienia otrzymanego od klienta. Wszystkie wykonywane procesy składają się na tzw. strumień wartości. W ramach analizy wyznacza się także m.in. czas procesu oznaczany skrótem P/T.
Śledź nas w social media Aktualności  
IX Otwarta Konferencja SPIN - zapowiedź

Stowarzyszenie SPIN (Service Process Improvement Network) zaprasza na IX Otwartą Konferencję, zorganizowaną dla tych, którzy pragną doskonalić procesy biurowe.

Systemy sugestii rozbijane przez systemy motywacyjne - relacja

6 grudnia odbyło się w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu VIII Spotkanie Klubu Lean Exchange Club. Tym razem tematem przewodnim było działanie systemów sugestii. Siedemdziesięciu uczestników spotkania rozpracowywało działanie programów Kaizen, tak ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku