Aktualności Lean

 

Relacja: IV Forum Adaptive Manufacturing w sektorze FMCG

 Dodano: 2015-10-13
Przełom września i października (30.09/01.10) to tradycyjnie już czas, w którym odbywa się Forum Adaptive Manufacturing w sektorze FMCG. Tradycyjnie też mieliśmy okazję spotkać się w przylotniskowym hotelu Courtyard by Mariott w Warszawie.
Jak rozmawiać z pracownikami, zachęcać ich do działania, w jaki sposób pojawiać się na gembie - te tematy podczas ostatniego Forum poruszyło wielu prelegentów. Tego samego wieczoru emitowany był kolejny odcinek programu Kryptonim Szef, w którym prezesi dużych firm poddają się charakteryzacji i na trzy dni zatrudniają się na podstawowych stanowiskach, mierząc się z trudami i przeszkodami pojawiającymi się w codziennej w pracy. Co ciekawe, w tym odcinku głównym bohaterem był prezes Port-Hotel - Adam Strażecki, który zamienił się w Kubę Praskiego, by pracować m.in. w recepcji tego warszawskiego hotelu, w którym rok rocznie gości Forum Adaptive Manufacturing.

Tuż nad recepcją, w części konferencyjnej hotelu, przedstawiciele siedemnastu firm pokazywali jak problemy w procesach odkrywać codziennie, nieustannie i bez przywdziewania długiej, maskującej brody. Niektórzy prelegenci pokazali także uczące porażki w tworzeniu kultury ciągłego doskonalenia i przebieg drugiego startu. Bogdan Hołowiecki z Colgate Palmolive odniósł się do podstaw, które nie zawsze stają się fundamentami w pogoni za wydajnością i oszczędnościami. Pytał m.in. o to czy u podstaw mierzenia standardów w naszych zakładach leży idea Kaizen. Pokazał również, jak konflikt interesów poszczególnych grup ludzi może wpływać na spadek zaangażowania pracowników w programach sugestii. Poprzez reorganizację działań i przypisanie do każdego wniosku zespołów ludzi, które razem od początku do końca były zainteresowane tym, aby wniosek płynnie przeszedł z fazy pomysłu do fazy realizacji i wdrożenia.

IV Forum Adaptive Manufacturing FMCG

Pierwszy dzień konferencji przyniósł nam wiele ciekawych spostrzeżeń na temat działania programów Kaizen i kulturze zakładu. Maciej Szymczak - dyrektor generalny ZPC Bałtyk - pokazywał jak pobudzić do wdrażania nowych standardów pracowników, którzy pracują 40 lat w jednej firmie. Zwrócił uwagę, aby nie oceniać dotychczasowych metod pracy, ale pokazać, że jednocześnie także i tu w zakładzie z tradycjami i wieloletnimi nawykami, pracę można sobie uprościć. Jednym z powodów do radości dyrektora jest obecna dynamika spotkań. Każdy chętnie zabiera głos i przedstawia znane mu fakty dotyczące omawianego problemu, co sprzyja ich rozwiązywaniu.

Przełamanie oporu pracowników

Do aktywności pracowników odniósł się także Krzysztof Januszek - dyrektor zakładu produkcyjnego Bel Polska. Przedstawił dwie koncepcje działania - farmera uprawiającego cierpliwie swoje pola i zbierającego podczas żniw owoce swojej pracy oraz myśliwego, który jednym strzałem poluje grubego zwierza. Jest to połączenie podejścia projektowego, nastawionego na ustrzelenie oszczędności i budowy kultury, która owocuje zmniejszeniem oporu pracowników do zmian i stabilnością działań doskonalących. Następnie wysłuchaliśmy pasjonującej podróży przez modernizację zakładów Grupy Hortex. Jak mówił Przemysław Bartkowiak – dyrektor zakładu, początkowo Lean śmieszył pracowników, ale obecnie ich pomysły doprowadziły do najlepszej wydajności na świecie. Humorystyczna przyśpiewka „Będziemy mistrzami świata” zamieniła się w fakt – pierwsze miejsce wśród wszystkich zakładów na świecie w kategorii 2L i drugie miejsca w kategoriach 1L i 0,5L.

IV Forum Adaptive Manufacturing FMCG

Końcówka dnia, to spotkania w interaktywnych grupach roboczych. W stoliku prowadzonym przez Bartosza Sikorskiego z Lajkonika, uczestnicy pytali jak zapewnić płynne zastępstwa na liniach produkcyjnych oraz odpowiednio sprawne wdrożyć na stanowisko nowego pracownika tymczasowego. Marek Ciborowski z Krajowej Spółki Cukrowej zainteresował natomiast metodą Kanban, dzięki której magazyn jest w stanie wydawać znaczną ilość indeksów operując na niewielkiej przestrzeni magazynowej. W stoliku Marka Forkuna z Gnosis Business Solutions królowały tematy związane z przywództwem i tworzeniem środowiska pracy wspierającego ciągłe doskonalenie. Uczestnicy mogli również zapoznać się z dzisiejszymi możliwościami monitorowania produkcji o czym opowiadał Andrzej Jarosz z ANT. W grupie prowadzonej przez Łukasza Glińskiego z Les Higiena dyskutowano jak można zaoszczędzić wdrażając odpowiednio skonstruowany system higieniczny.

Bezpieczeństwo pracy - konieczność czy możliwości

Drugi dzień rozpoczął blok, w którym szeroko omówiono zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy. Magdalena Kozłowska z Lotte Wedel spojrzała na zagadnienie od strony zarządzania procesowego i sposobów optymalizacji procesów BHP. W ramach ich analizy i dokonanych usprawnień zmniejszono liczbę stron dokumentów o kilkadziesiąt procent. Wcześniejsze procedury ze względu na poziom skomplikowania albo nie były rzetelnie wypełniane, albo kosztem ich cierpiały inne obowiązki pracownika. Paweł Krokocki z Danone pokazał m.in. politykę bezpieczeństwa pod którą widnieją podpisy całej kadry zarządzającej. Polityka ta jest bazą dla wszystkich decyzji podejmowanych przez kierownictwo. System bezpieczeństwa w pracy wspomagany jest przez codzienną komunikację na wszystkich szczeblach zarządzania. Cały blok zakończyła prelekcja Bernarda Wierzbika z Frito Lay, który udowadniał, że kultura bezpiecznej pracy jest jednocześnie wspomagaczem dla wzrostu efektywności zakładu.

Ku ciągłej doskonałości

W drugiej części dnia zaprezentowali się: Paulina Jurkiewicz z Kosmepol Fabryka L'Oreal Polska, Krzysztof Łupiński z British American Tobacco Polska, Agata Zabielska z Mondelez Polska i Jędrzej Śliwka z Imperial Tobacco Polska. Prelegenci tego bloku pokazywali drogę ich zakładów produkcyjnych ku ciągłej doskonałości. Paulina Jurkiewicz zwróciła uwagę na znaczenie małych kroków w rozwoju kadry menadżerskiej. Krzysztof Łupiński pokazał natomiast korzyści wynikające ze standaryzacji pracy maszyn w połączeniu z ich autonomiczną obsługą oraz sukcesywnym rozwiązywaniem pojawiających się problemów. Codzienne spotkania i analiza pracy doprowadziła do znacznego spadku ilości nieplanowanych zatrzymań i wzrostu wydajności. W swoim wystąpieniu zwrócił również uwagę na rolę wsparcia kierownictwa w utrzymaniu wdrożonych standardów na kolejnych liniach produkcyjnych.

IV Forum Adaptive Manufacturing FMCG

Rolę liderów w ciągłym doskonaleniu podkreśliła również Agata Zabielska z Mondelez. Przedstawiła m.in. proces ich edukacji, w którym stają się osobami odpowiedzialnymi za obszar i zorientowanymi na rozwiązywanie problemów. Także w zakładach Mondelez kultura rozwiązywania problemów podtrzymywana jest poprzez system dziennego zarządzania. Jędrzej Śliwka z Imperial Tobacco Polska zwrócił uwagę na zarządzanie wizualne, które pomaga w łatwy sposób zapobiegać raz już popełnionym błędom. Poprzez jasno przekazywane informacje, szybko weryfikowane są także problemy o najwyższym priorytecie.

Bez charakteryzacji i obwiniania

Prelegenci IV Forum Adaptive Manufacturing w sektorze FMCG pokazali, że z codziennymi problemami pracowników można zapoznawać się "bez przebierania". Obecność zarządzających w miejscu pracy, codzienne spotkania produkcyjne, kultura bez obwiniania i metodyczne poszukiwanie przyczyny źródłowej problemów – to aspekty, które wpływają na tworzenie kultury ciągłego doskonalenia i stałego wzrostu produktywności zakładów.
Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

    kongres-jakosciowy-wiedza-relacje-biznes

    W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.

  • Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

    relacja-ix-europejski-kongres

    Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.

  • Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

    konferencja-cyfrowa-transformacja-w-biznesie

    Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Lipiec 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku