Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 3

Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

6. Zapasy

Zapasy często są kołem ratunkowym, czasem sposobem na ukrycie złych wyników finansowych firmy, a w skrajnym przypadku nawet dumą zakładu świadczącą o możliwościach produkcyjnych. Pracownicy Toyoty stwierdzili jednak, że jest to marnotrawstwo nie mniejsze niż pięć poprzednich. Ukryte pieniądze, które wystarczy wziąć z ziemi (z magazynu), sprzedać klientowi i uwolnić powierzchnię zakładu na rzecz jeszcze większej produkcji. Teoretycznie, utrzymując wysokie zapasy mamy możliwość szybkiej reakcji, na zwiększone potrzeby klientów. Tylko, dlaczego klient zawsze chce kupić to, czego akurat my nie wyprodukowaliśmy na zapas. Zdarzało się tak w waszych firmach? Dlatego właśnie pojęcie Lean mówi o redukcji zapasów oraz eliminowaniu pozostałych marnotrawstw. Dzięki takiemu podejściu firma zyskuje możliwość szybszej reakcji na potrzeby klienta, ponieważ zamiast w sześć tygodni, produkt jest wyprodukowany w 3 dni. Klient otrzymuje produkt, który właśnie zjechał z linii produkcyjnej, a nie leżał sześć miesięcy w magazynie.
Zapas rozumiany jako marnotrawstwo, to także wszystkie półprodukty, które znajdują się w toku produkcji pomiędzy stanowiskami, a których można się pozbyć, gdy usprawnimy proces. Idealny stan, to przepływ jednej sztuki, bez generowania zapasu. Innym miejscem, w którym należy się przyjrzeć zapasom, to detale na magazynie wejściowym. Niestety firmy korzystające z systemów ERP często z góry mają zaplanowane zamówienia zgodnie z prognozą. Stan, do którego dąży się eliminując to marnotrawstwo, to częstsze zamówienia i uzupełnianie części, które zostały przekazane do produkcji (np. raz dziennie, lub kilka razy). Takie podejście wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, jednak przynosi korzyści obu stronom – zwłaszcza, gdy poddostawca również widzi potrzebę eliminacji marnotrawstw.
Eliminacja zapasów jest również możliwa w procesach biurowych. Jednak nie biegnijmy od razu do biura, aby zmniejszyć pracownikom ilość papieru do drukarki. Sprawdźmy najpierw proces naszej usługi, ustalmy wizualny sposób zarządzania zapasami, zastanówmy się nad przepływem informacji, a także sensem archiwizacji części dokumentów i danych. Sprawdźmy także, czy pracownicy nie tworzą zapasów aktualnie tworzonych jednostek pracy pomiędzy stanowiskami.

7 marnotrawstw - nadprodukcja
7. Nadprodukcja

Nadprodukcja wiąże się z tworzeniem zapasów. Jednak nie tylko – jest uważana za marnotrawstwo powodujące i ukrywające wszystkie inne marnotrawstwa. Nadprodukcja odnosi się między innymi do zbyt dużej ilości wyprodukowanych wyrobów gotowych. Jest to także sytuacja, w której jedno stanowisko pracy wytwarza więcej półproduktu lub dokumentów, niż kolejne jest w stanie przetworzyć i wysłać dalej.
Jakie są przyczyny nadprodukcji?
- Potrzeba tworzenia w partiach, aby nie tracić czasu na ciągłe przenoszenie dokumentów/półproduktów w inne miejsce w budynku lub na hali;
- Źle zbalansowane stanowiska pracy w procesie – zbyt duże obłożenie pracą jednego stanowiska oraz zbytnie odciążenie innego;
- Nieprawidłowo skonstruowany system premiowy nastawiony na ilość wyprodukowanych sztuk;
- Brak sygnałów o rzeczywistych potrzebach w dalszych etapach procesu;
- Różnice w wydajności poszczególnych maszyn;
- Zbyt długie przezbrojenia maszyn – co zmniejsza opłacalność produkcji mniejszej ilości sztuk.
Pracując nad usprawnieniem tych działań, redukujemy nadprodukcję. Pomaga nam w tym mapowanie strumienia wartości, a następnie modyfikacja ustawienia stanowisk dla jednego produktu/usługi lub rodziny produktów/usług. Wiele dobrego przynosi przyjrzenie się przezbrojeniom i redukcja ich czasu do kilku minut (SMED). W końcu przychodzi rezygnacja z produkcji (lub przetwarzania dokumentów) w dużych partiach na rzecz tworzenia przepływu jednej sztuki. Ostatecznie można doprowadzić do stanu, kiedy to sygnał ze stanowiska następnego powoduje rozpoczęcie pracy na stanowisku poprzedzającym. Narzędziem pomagającym osiągnięcie takiego stanu jest m.in. Kanban, który został opracowany również przez pracowników Toyoty w ramach ich systemu produkcyjnego (Toyota Production System - TPS).

W jaki sposób zwiększyć szanse na eliminację marnotrawstwa w firmie? Przeczytaj: w następnym artykule.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie

    lean-to-nie-tylko-narzedzia-lean-to-ludzie

    Mapowanie strumienia wartości, 5S, 5 Dlaczego, Kanban, Kaizen, wizualne zarządzanie, to narzędzia, które mają zredukować koszty produkcji i zwiększyć możliwości produkcyjne przedsiębiorstw. Jednak narzędzia pozostaną tylko bezużytecznymi narzędziami, jeżeli nie zaczną używać ich ludzie.

  • 5S – droga do łatwiejszej pracy

    5s-droga-do-latwiejszej-pracy

    Skrót 5S jest znany coraz większej ilości polskich pracowników. Ale jakie ma to przełożenie na ich pracę, jeśli zadając pytanie: „Co to jest 5S?”, słyszymy odpowiedź: „Sprzątanie”. Jeśli zaczynasz swoją drogę 5S, zapomnij o sprzątaniu, jako głównym celu związanym z tą metodą. Co więcej, jeśli uda ci się utrzymywać wszystkie kroki 5S, owo sprzątanie stanie się łatwiejsze niż dotychczas. ...

  • Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać

    wdrozenie-tpm-jak-oszczedzac

    Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...

  • Lean w książkach

    lean-w-ksiazkach

    Książki o Lean Management w języku polskim nie są już niedostępnymi rarytasami - w ostatnich latach wydano już ich naprawdę sporo. Na rodzimym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tłumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Sierpień 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku