Aktualności Lean

 

Porażka, to tylko przystanek na drodze doskonalenia – relacja

 Dodano: 2019-03-29
IX Otwarta Konferencja Lean podjęła w tym roku trudny temat porażek na drodze ciągłego doskonalenia. Profil prelekcji miał skłaniać do refleksji, spojrzenia na drogę doświadczonych przedsiębiorstw i menedżerów, którzy tworząc kulturę Lean w przedsiębiorstwie musieli niejednokrotnie wziąć tzw. drugi oddech.
Pierwszym prelegentem konferencji był Kamil Grzymek z Allflex Polska. Firma ma mnóstwo linii produktowych, jedną zasługującą na uwagę jest produkcja chipów dla zwierząt hodowlanych, pozwalających zawczasu rozpoznać chore sztuki wśród stadzie i zapobiegać epidemiom wśród zwierząt. Zwracał uwagę na to jak mocno cechy menedżera zarządzającego zespołem wpływają na sukces lub porażkę w próbie wprowadzenia metodycznego rozwiązywania problemu. Jego kompetencje mogą dobry zespół obrócić w grupę niewspółpracujących ze sobą indywidualności. Podkreślał również znaczenie PDCA, którego ścisłe stosowanie może być remedium na problemy z wdrożeniem zmian.

Sprzedażowe porażki i sztuka refleksji

Samuel West – przedstawiciel zlokalizowanego w Szwecji Muzeum Porażki oparł swoje wystąpienie na szeregu wpadek wielkich koncernów, w tym Apple i Nokii. Wiele firm projektując coś we wnętrzach swoich biur odrywa się od rzeczywistości, tracąc kontakt z realnymi potrzebami klientów.  Pokazał jednak, że dojrzałe organizacje starają się stanąć w działaniach i wyciągać wnioski z porażek. Dużą sztuką jest umiejętne wyciągnięcie feedback z rynku, by ze sprzedażowej porażki wyjść obronną ręką.

Dominika Płudowska z Ikano Industry pokazała uczestnikom drogę do wdrożenia w zakładzie produkcyjnym organizacji pracy wg standardów 5S i oporem pracowników na liniach produkcyjnych. „Po co to zmieniać?”– mówili operatorzy, słysząc o możliwości składania sugestii w programie Kaizen. Nie działało to. Kluczem do tego, by odwrócić nastawienie, była praca koordynatorów i kierownictwa na liniach produkcyjnych.

Bezpośrednia współpraca, pokazywanie na żywym organizmie tego, że da się w inny sposób, pozwoliło to zwiększyć zrozumienie celu działań i akceptację. Dominika Płudowska zwróciła również uwagę, że ważne w ich przypadku było stosowanie wielu źródeł dotarcia do pracowników. Informacja dla pracowników w postaci gazetki to pewne minimum. Ważne jest przy tym, by rzeczywiście były to aktualności, którymi żyje zakład. Kluczowa jest również szybkość dotarcia do pracowników, co jest wspomagane przez monitory, tablice, czy też regularny mailing.

Porażka w doskonaleniu Poznań

By nie popaść w skrajność

Joanna Cooper z firmy AkzoNobel pokazała Lean z perspektywy biura. To środowisko, w którym procesy są niewidoczne w takim stopniu jak ma to miejsce na produkcji, ale jednocześnie środowisko, w którym można popaść w leanową skrajność. To ostatecznie prowadzi do odrzucenia działań przez pracowników.

Andrzej Górczak, przedstawiciel Mitsubishi Electric, pokazał w jak dużym stopniu w fabrykach możliwe jest automatyzowanie procesu, czy zapobieganie pojawianiu się błędów, choćby przez używanie systemów pick-to light, rozwiązania automatycznego sekwencjonowania, otwieranych chronologiczne skrzynek.

Sukces mający cechy porażki

Wiesław Tereszko z Karchera zwrócił uwagę na szukanie możliwości, projektowanie nowych odnóg łączących obecny biznes z potrzebami klientów. W przypadku tej firmy są to m.in. kąciki czystości, połączone z jej produktami. Prelegent zwrócił też uwagę, że czasem duży sukces może być swoistą porażką – co w przypadku Karcher jest zbyt mocne kojarzenie tej marki tylko z jednym typem produktów - myjkami ciśnieniowymi, które tak naprawdę są tylko pewnym wycinkiem całej palety usług, produktów i możliwości firmy.

TWI tam, gidzie większość robią maszyny

Patrycja Barczewska z Gemalto pokazała, jak w mocno zautomatyzowanym procesie wykorzystać TWI do skrócenia czasu wdrożenia pracownika. Zastosowanie takiego systemu doskonalenia umiejętności wraz z rozpoczęciem stosowania on-boardingu przyniosła ogromne rezultaty. Ważna jest zmiana podejścia do szkolenia stanowiskowego. Jeśli chcemy szybko wdrożyć nową osobę do bezbłędnej pracy, nie może to być tylko obserwacja doświadczonego pracownika, a aktywne ćwiczenie.

Bożena Zaczek z TWI Institute XXX opowiadała o swojej drodze zawodowej począwszy od operatora produkcji w branży automotive. Rok po roku zmieniała pracę, głównie z powodu frustracji wynikającej ze słabego przeszkolenia. Trafiła w końcu do firmy, która miała wdrożone TWI. Okazało się, że jest w stanie poradzić sobie z nowymi operacjami i dużo łatwiej reagować na problemy. Miała też porównanie, co znaczy stosowanie TWI, ponieważ po pewnym czasie trafiła na inną linię produkcyjną, na której TWI jeszcze nie stosowano. Szkolenie polegało na obserwacji tego jak pracuje koleżanka. Ponownie miała trudności z wdrożeniem do nowych operacji. Co ciekawe, jakiś czas później sama została zaangażowana we wdrażanie TWI w swojej pracy i została trenerem wewnętrznym, a teraz jest certyfikowanym trenerem TWI Institute Central Europe.

Porażka w doskonaleniu relacja z Otwartej Konferencji

Eliminacja marnotrawstwa uczona każdego dnia

Arkadiusz Baraniok z firmy Agentools pokazał relację z wypraw do Japonii, które organizował Paul Akers – autor książki 2 Seconds Lean. Zwracał uwagę na widoczny w fabrykach szacunek do operatorów produkcji, na ich powiązanie z firmą. Jak mówił, nie możemy skopiować podejścia do życia i mentalności, ale możemy czerpać inspirację, podpatrywać. Podawał przykłady z Fast Cap. Jednym z najbardziej zaskakujących przykładów była wizyta w japońskim przedszkolu. Tam przed rozpoczęciem posiłku dzieci oceniały, czy mają odpowiednią porcję. Te, które mają zbyt dużo i mogłyby zmarnotrawić jedzenie, zawczasu oddają do kuchni naddatek.

Ostatnim prelegentem pierwszego dnia był Rafał Pusch z firmy Neuca. Pokazywał w jaki sposób firma doprowadziła do spełnienia bardzo ambitnego celu – dostarczenia w 1,5 h na rynku Poznańskim leków do apteki od momentu ich zamówienia przez klienta. Przechodząc przez problemy pojawiające się na tej drodze, zwrócił uwagę, że owszem ogromny postęp przyniósł system informatyczny, ale nie mniej ważne było zsynchronizowanie z tym maszyn na magazynie logistycznym, sposobu pikowania, czy standaryzacja tak z pozoru prostej rzeczy, jak przygotowane narzędzi do pracy, by były dostępne na czas.

W drugim dniu konferencji odbyły się warsztaty, podczas których uczestnicy, już w dużo mniejszych grupach doskonalili swoje umiejętności w wielu obszarach związanych z pracą z ludźmi i narzędziami Lean Management.
LC, Zdjęcia: Maja Schraube


Pozostałe aktualności Lean

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Szukać marnotrawstw w procesie, czy jeszcze zanim proces powstanie – relacja z konferencji ABK

30 maja miała miejsce 15. Konferencja Lean | SixSigma. Tradycyjnie, odbyła w Centrum Kongresowym Politechniki Wrocławskiej, w której każdego roku sala na sześćset osób w połowie wydarzenia transformuje się, kierując uczestników po przerwie na trzy st ...

PolecamyPatronujemyŚledź nas na Facebooku