Aktualności Lean

 

Czy firmy stawiają na ludzi? - relacja z V Konferencji SPIN

 Dodano: 2018-03-06
W dniach 22-23 lutego na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie odbyła się V Konferencja Service Process Improvement Network zorganizowana przez krakowskie Stowarzyszenie SPIN.
Była to już piąta edycja konferencji skierowanej głównie do sektora usług i administracji. Na pierwszy, darmowy dzień, złożyło się osiem wystąpień prelegentów oraz godzinny panel dyskusyjny. Wieczorem uczestnicy mieli okazję spotkać się na wspólnej integracji i kontynuować dyskusje networking. Drugi dzień, płatny, obejmował dyskusje w formule Open Space Technology oraz 3-godzinne warsztaty.

Pierwszy dzień otworzyło wystąpienie Hubert Lipińskiego z BPCR.pl o tym, jak prowadzić usprawnienia i transformację w dużej firmie finansowej bez formalnego wsparcia ze strony kierownictwa.

Transformacja odpowiadająca na konkretny problem

Anna Strojny-Madej z Lufthansa GBS podzieliła się z uczestnikami doświadczeniami firmy w ‘szlifowaniu’ istniejącego programu Continuous Improvement poprzez szybkie transformacje Lean Express odpowiadające na konkretne problemy zespołów operacyjnych. Wystąpienie odnoszące się do metafory artysty tworzącego z bryły kamienia coraz doskonalszą rzeźbę spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony publiczności, o czym świadczyła ilość pytań i entuzjastyczne podziękowania dla prelegentki.

Prelekcja na konferencji SPINLean

Podobnej tematyki dotyczyło wystąpienie po przerwie, w którym Samuel Van Braekel i Marcin Zieliński opowiadali o budowanej od 10 lat kulturze usprawnieniowej w firmie Euroclear. Panowie przedstawili kolejne etapy jej kształtowania oraz utrzymywania zaangażowania pracowników takie jak ocena dojrzałości zespołów, rywalizacja, inkubator innowacji, czy robotyzacja procesów.

Zmiana i jej blokada

Tomasz Król z Instytutu Doskonalenia Produkcji w tajemniczo brzmiącym wystąpieniu ‘Adasie i Niedasie - znajdź swojego trzmiela’ pochylił się nad trudnym tematem wprowadzania zmiany w organizacji oraz w życiu codziennym oraz nad problemami i wymówkami, które nas w tej zmianie blokują.

Tomasz Król o oporze do zmian

Po kolejnej przerwie mieliśmy okazję posłuchać Julity Rudolf z Grupy Onet-RAS Polska, która opowiadała o dużej transformacji w firmie z branży mediów. Julita podzieliła się swoim doświadczeniem w tematach: od czego rozpocząć zmianę, jak połączyć ją z innymi inicjatywami biznesowymi w organizacji, oraz jakie lekcje wyniosła z tej podróży. Co według niej składa się na skuteczną transformację? – przygotowanie na (naturalny) opór; założenie innej perspektywy i uwzględnienie czasu na adaptację; ciągła komunikacja; podkreślanie celu oraz budowanie zaangażowania i dobrej energii wokół zmiany.

Lean w szpitalach - pozytywne przykłady

Lean w służbie zdrowia był tematem wystąpienia Jana M. Janiszewskiego z Langas Group. Prelegent pokazał przykłady szpitali z Japonii, które odwiedza podczas swoich projektów, i które stały się inspiracją dla przebudowania jednej z prywatnych klinik w Polsce. Klient-pacjent w centrum świadczonych usług, koncentracja na komforcie fizycznym i psychicznym oraz zastosowane zarządzanie wizualne były pięknymi przykładami tego, do czego rodzima służba zdrowia powinna dążyć w swoich działaniach. Czy Lean Healthcare w Polsce jest możliwy? – na to pytanie niestety każdy musiał odpowiedzieć sobie sam.

Po przerwie obiadowej odbył się panel dyskusyjny z udziałem Moniki Bednarskiej-Łupińskiej (Can-Pack S.A), Dominika Jaskulskiego (ABB) oraz Radosława Drzewieckiego (Keepylife i Leanpassion). Panel poprowadziła Prezes Stowarzyszenia SPIN Zuzanna Pamuła. Paneliści dyskutowali m.in. na temat dystansu dzielącego wykorzystanie metodyk usprawnieniowych w biurze i na produkcji, trendów w doskonaleniu procesów (robotyzacja i cyfryzacja vs. zaangażowanie i empowerment) oraz porażek we wdrażaniu kultury ciągłego doskonalenia. Wiele pytań padło także ze strony uczestników konferencji. Całą dyskusję można podsumować stwierdzeniem, że najważniejsi w usprawnianiu są ludzie i pracownik/manager odpowiedzialny za budowanie kultury CI powinien być nie tylko biegły w stosowaniu narzędzi, ale także w angażowaniu pracowników i zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Optymalizacja dzięki robotyzacji procesów biurowych

Na konferencji nie mogło zabraknąć tematu dotyczącego jednego z najnowszego trendów w optymalizacji procesów – robotyzacji. Piotr Kaczmarek ze SmartMedia podzielił się z uczestnikami prognozami dotyczącymi rynku pracy w dobie cyfryzacji, przykładami zakończonych sukcesem wdrożeń oraz najczęstszymi błędami popełnianymi przez biznes podczas automatyzacji procesów.

Relacja z V konferencji SPIN

Pierwszy dzień zamknął Radosław Drzewiecki swoim wystąpieniem pt. Leadership 734. Ponownie była mowa o zaangażowania pracowników, satysfakcji z pracy oraz lidera-przywódcy. W drugiej części wystąpienia Radek rozwinął model 734 oznaczający 7 kroków kaskadowania strategii, 3 elementy zarządzania wizualnego i 4 etapy rozwoju ludzi i zespołów.

Otwarte tematy, otwarte grupy

Drugi dzień rozpoczął się wprowadzeniem przez Agatę Zydroń do Open Space Technology – formuły organizacji spotkań i konferencji, w której uczestnicy sami organizują i kształtują tematykę dyskusji. W około pół godziny tablica tematów została niemal całkowicie zapełniona i uczestnicy rozeszli się na trzy sesje w wybranych tematach. Dyskutowano m.in. o roli lidera we wdrażaniu lean, patologiach w organizacji, systemach sugestii pracowniczych i motywowaniu, zarządzaniu wizualnym i utrzymaniu kultury ciągłego doskonalenia.

Po przerwie obiadowej goście wzięli udział w wybranym wcześniej warsztacie prowadzonym przez zaproszonych praktyków oraz członków SPIN. Do wyboru było 9 tematów i podczas trzech godzin uczestnicy mogli spróbować swoich sił m.in. w budowaniu robotów, tworzeniu innowacyjnego produktu metodą design thinking czy rozwiązywaniu problemów w grze biznesowej. Mogli poznać i przećwiczyć na przykładach podstawowe koncepty Lean Management takie jak mapowanie strumienia wartości, analizę przyczyn źródłowych, zarządzanie wizualne. Tudzież opracować najlepsze metody komunikacji w procesach biznesowych lub podyskutować na temat bycia liderem i przywódcą w organizacji XXI wieku.

Warsztaty Open Space Lean

Zdjęcia i szczegółowe informacje o prelegentach wydarzenia można zobaczyć w galerii oraz stronie wydarzenia.
Zuzanna Pamuła, zdjęcia: Wojciech Krysiak


Pozostałe aktualności Lean

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Projekty Kaizen a zmiana kultury organizacyjnej firmy, czyli relacja z jubileuszowego XV Europejskiego Kongresu Kaizen

W dniach 28–29–30 listopada 2018 we Wrocławiu odbył się jubileuszowy XV Europejski Kongres Kaizen. Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia były przełomowe projekty Kaizen, które wpłynęły na zmianę kultury organizacyjnej firm. Kongres to trzy inspi ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Grudzień 2018  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
PatronujemyŚledź nas na Facebooku