Baza wiedzy Lean
Zmiana mentalności w procesie Lean
Co ważne, opór przed zmianami nie musi dotyczyć tylko pracowników wytwarzających produkty bezpośrednio w hali produkcyjnej (w tym szeregu mogą wystąpić między innymi takie obawy jak strach przed redukcją etatów lub obawa przed zmianą w organizacji mają na celu dodanie pracy na ich stanowiskach).
Zmiana mentalności menadżerów
Opór przed wprowadzeniem zmian może pojawić się także wśród kadry managerskiej. Istotną cechą zarządzania zgodnie z strategią lean management jest upełnomocnienie załogi, co może rodzić obiekcje zarządzających, którzy mogą mieć obawy przed obniżeniem ich znaczenia względem szeregowych pracowników, co oczywiście nie jest prawdą.
Przyzwyczajeń nie zmienimy od razu
Reiner Frerich wskazuje kilka istotnych punktów w procesie wdrażania lean manufacturing (system wdrażany w zakładzie Kellogg określany jest mianem K-Lean). Pierwszym z nich jest rozłożenie całego procesu w czasie. Frerich podkreśla tak, jak w życiu pewnych przyzwyczajeń nie da się zmienić od razu, tak samo zmiana organizacji zakładu na zarządzanie zgodne z założeniami lean nie jest procesem szybkim i natychmiastowym. Aby nowe procesy trwale były realizowane przez pracowników, zarówno kadra managerska jak i personel podstawowy muszą dostrzec zalety jego stosowania.
Szkolenie wstępne obejmujące Lean
Ważne jest wstępne szkolenie kadry zarządzającej zarówno wysokiego jak i niższego szczebla, które przedstawi założenia filozofii lean. Istotne jest położenie nacisku na istotę komunikacji pomiędzy poszczególnymi szczeblami pracowników. Odtąd bowiem wszelkie idee powinny wypływać bezpośrednio "ze źródła", czyli ze stanowiska pracy. W takim systemie usprawnienia, które możliwe są do zastosowania przy podjęciu niewielkich środków oraz w krótkim czasie, mogą być wprowadzane bezpośrednio na stanowisku i ustalane pomiędzy pracownikiem, a kierownikiem niższego szczebla.
Jeżeli problem jest złożony, w zmiany angażowany jest zarządzający wyższego szczebla. Sprawna komunikacja pomiędzy wszystkimi szczeblami jest ważna, ponieważ zapewnia naprawę problemu w sposób, który jest oczekiwany przez wykonującego daną operację, a jednocześnie przy uwzględnieniu argumentów, które mają na uwadze zarządzający zakładem.
Kolejne etapy w procesie zmiany mentalności
Następne etapy szkolenia powinny objąć także pracowników produkcyjnych, którzy zostaną wprowadzeni w pojęcia filozofii lean oraz poznają korzyści z ich stosowania. Przede wszystkim dzięki nim dowiedzą się o znaczącej roli podstawowego personelu w nowym funkcjonowaniu zakładu (przepływ informacji od dołu).
Zmiana kierunku przepływu informacji jest jednocześnie postrzegana jako największe wyzwanie podczas wprowadzania kultury lean wśród personelu. Przekazanie pracownikom narzędzi takich, jak 5 Why, nie będzie stanowiło wartości, jeżeli na każdym stopniu organizacji firmy nie dokona się zmiana mentalności pracowników i rzeczywista zmiana kierunku przepływu informacji.
"Projekt" wprowadzony na zawsze
Jako że lean posiada wysoką i długofalową skuteczność tylko wtedy, gdy jest projektem wprowadzonym "na zawsze", trzeba zadbać o utrwalenie jego założeń wśród załogi. Firma Kellogg uzyskała wysoki stopień trwałości wprowadzonych zmian poprzez udostępnianie raportów managerom, ale także m.in. wydawanie biuletynów i gazetek pracownikom produkcyjnym.
Podstawowa zasada, bez której zmiany runą
Rainer Frerich podkreśla również, że podstawą dobrej komunikacji jest zaufanie, które zarządzający mogą wyrobić wśród pracowników tylko jednym sposobem – stosując zasadę "Rób zawsze to, co mówisz". Natomiast jednym z błędów, który w jego opinii może zaważyć na skuteczności wprowadzanych zmian, jest nieopatrzny wybór miejsca szkolenia.
Jego doświadczenia wyniesione z procesu wprowadzania K-lean w firmie Kellogs wskazują, że lepszym miejscem szkolenia pracowników jest hala produkcyjna (jeżeli tylko warunki na to pozwalają) – czyli szkolenie "w źródle", aniżeli sala konferencyjna.
Przeczytaj również o Lean
-
5S – droga do łatwiejszej pracy
Skrót 5S jest znany coraz większej ilości polskich pracowników. Ale jakie ma to przełożenie na ich pracę, jeśli zadając pytanie: „Co to jest 5S?”, słyszymy odpowiedź: „Sprzątanie”. Jeśli zaczynasz swoją drogę 5S, zapomnij o sprzątaniu, jako głównym celu związanym z tą metodą. Co więcej, jeśli uda ci się utrzymywać wszystkie kroki 5S, owo sprzątanie stanie się łatwiejsze niż dotychczas. ...
-
Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.
Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...
-
Zarządzanie wizualne
Visual Management – czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofii szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dla których warto stosować VM.
-
Wdrożenie TPM krok po kroku
Osiem filarów TPM określonych przez JIPM (Japan Instytut of Plant Management) to obszary, których usprawnienie pomoże w redukcji awarii maszyn, zmniejszy produkcję wadliwych detali oraz pozwoli zapobiegać wypadkom. Wdrożenie TPM-u może być realizowane w przedstawionych przez ten japoński instytut krokach.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.
Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany po ...
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |