Baza wiedzy Lean
Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie
5S nie jest stosowane na stanowiskach, pracownicy nie zadają sobie trudu, by pięć razy zapytać się dlaczego występuje dany problem. Słowem produkcja, poza nielicznymi wyjątkami, toczy się swoim starym rytmem. Co najważniejsze, nie widać zapowiadanej redukcji zapasów i redukcji kosztów. Ankiety Capgemini wskazują, że właśnie skupienie uwagi na tych dwóch czynnikach, powoduje późniejsze największe niezadowolenie w krótkiej perspektywie czasu.
Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie - czyli personel, to ten element, który stanowi o pomyślnym wprowadzeniu nowej kultury przedsiębiorstwa. Personel zarządzający na najwyższym szczeblu musi prawidłowo zrozumieć priorytety i ustalić zgodne z nimi zasady wdrażania (nie tylko redukcja zapasów i kosztów, ale zrównoważone "wchłanianie" Lean przez przedsiębiorstwo). Personel zarządzający niższego szczebla musi być niejako promotorem idei i jej wykonawcą. To na tym szczeblu ciąży odpowiedzialność za ogólną ocenę przydatności nowej kultury wśród pracowników szeregowych. Personel średniego szczebla pokazuje zalety poszczególnych działań swoim pracownikom, a nie tylko sprawdza ułożenie narzędzi na stanowisku i weryfikuje należyte wykonywanie procedur. Docelowo o swoje stanowiska, ich ułożenie oraz stosowanie opracowanych procedur produkcji, będą przecież dbać sami pracownicy, jeśli tylko dostrzegą korzyści, jakie im te działania przynoszą w ich pracy.
Jednocześnie na wszystkich poziomach, także tym najwyższym musi być zaakceptowana zasada mówiąca, że najważniejszy sygnał o problemie wychodzi ze źródła (jap. Gemba), czyli od pracownika z danego stanowiska. Taki sygnał nigdy nie może być bagatelizowany. Inne zachowanie świadczy o niezrozumieniu idei Lean Management i jasno wyjaśnia dlaczego pojawia się niezadowolenie z wprowadzanych "leanowskich" narzędzi.
Przeczytaj również o Lean
-
Standaryzacja Pracy Lidera Lean
System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.
-
Lean w sektorach usług finansowych
W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.
-
5S – droga do łatwiejszej pracy
Skrót 5S jest znany coraz większej ilości polskich pracowników. Ale jakie ma to przełożenie na ich pracę, jeśli zadając pytanie: „Co to jest 5S?”, słyszymy odpowiedź: „Sprzątanie”. Jeśli zaczynasz swoją drogę 5S, zapomnij o sprzątaniu, jako głównym celu związanym z tą metodą. Co więcej, jeśli uda ci się utrzymywać wszystkie kroki 5S, owo sprzątanie stanie się łatwiejsze niż dotychczas. ...
-
Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać
Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...