Baza wiedzy Lean

 

Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy

Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
Branża transportowa jeszcze nigdy tak bardzo nie potrzebowała optymalizacji. Z jednej strony rośnie popyt na usługi transportu drogowego, z drugiej strony przybywa problemów i wyzwań stojących przed tym sektorem. Wymienić wystarczy te najistotniejsze: brak kierowców, zaostrzane normy środowiskowe i proponowane przez Komisję Europejską regulacje rynku pracy.

Wszystkie te zagrożenia jesteśmy w stanie zminimalizować poprzez zwiększenie zaangażowania w planowanie tras i szukanie możliwych połączeń poprzez milk-`run`y lub właśnie backhauling. Mimo że są to rozwiązania podobne, co do zasadniczej idei – połączenia kilka dotychczasowo niezależnych punktów w jeden spójny łańcuch - to pamiętać należy, że backhaulingu nie powinniśmy postrzegać, jako pętlę, a raczej jako zbieżne i częściowo niezależne linie.


backhauling
Rys.1 Milk run a backhauling (w tym przypadku backhauling wewnętrzny).

 

W tym przypadku (rys.1) organizator transportu jest jednocześnie dostawcą i odbiorcą, a środek transportu, po zrealizowaniu dostawy do odbiorcy, podejmuje dodatkowy ładunek od (w miarę możliwości) jak najbliżej zlokalizowanego dostawcy i dostarcza do pierwotnego punktu. Kompleksowe zaplanowanie trasy przekłada się na zlikwidowanie pustego przebiegu w drodze powrotnej, maksymalizując produktywność transportu.
Bardziej złożonym, a przez to oczywiście trudniejszym do zaaranżowania procesem jest backhauling zewnętrzny. Możemy przyjąć, że polega on na sprzężeniu kompletnie niezależnych fragmentów dwóch łańcuchów dostaw pomiędzy czterema niepowiązanymi stronami.



backhauling

Rys.2 Różnica między wewnętrznym a zewnętrznym backhaulingiem.

Tak zdefiniowany backhauling zewnętrzny naturalnie kojarzy się ze zwykłą działalnością operacyjną firm transportowych, które to przecież aktywnie poszukują zleceń na rynku lub poprzez giełdy zleceń transportowych szukają takich właśnie połączeń, aby po zrealizowaniu jednego frachtu w miarę możliwości jak najbliżej podjąć kolejny.

Gdzie w takim razie jest różnica? Na czym polega przewaga backhaulingu? Jest to proces zorganizowany i powtarzalny, co w tym przypadku oznacza, że przewoźnik nie musi każdorazowo poszukiwać dodatkowego frachtu, tym samym ogranicza po swojej stronie ryzyko nie znalezienia we właściwym czasie adekwatnego zlecenia na trasę powrotną.

Backhauling a redukcja pustych przebiegów

Jeśli nie liczyć trudności implementacji, bo w końcu to złożony proces obejmujący kilka niezależnych podmiotów, ciężko znaleźć minusy tego rozwiązania. Redukuje puste przebiegi tym samym zapobiega marnowaniu paliwa, co oczywiście daje pozytywny skutek finansowy, ale
i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Poprawia wydajność operacyjną dzięki maksymalizacji wykorzystania sprzętuoraz pracy, co oczywiście oznacza mniejsze koszty i zwiększone przychody. Zapewnia również większą kontrolę nad łańcuchem dostaw, potwierdzone i zaplanowane ETD i przewidywalne ETA.

Jakie korzyści po stronie przewoźnika i klienta?

Wszystkie strony zaangażowane w ten proces zyskują. Odbiorcy otrzymują większą terminowość dostaw. Jestem gotów przyjąć zakład, że każdy planista spotkał się z sytuacją opóźnienia dostawy wynikającego z problemu ze znalezieniem właściwego środka transportu we właściwym czasie. Zarówno odbiorcy i/lub dostawcy, zależnie od tego kto ponosi koszt organizacji transportu, zyskują również finansowo.

Dwie trasy realizowane są jednym autem i przez jednego kierowcę, co zmienia zasady kalkulacji kosztów transportowych, które uprzednio w pewnym przynajmniej stopniu, uwzględniały ryzyko pustego przebiegu w drodze powrotnej. Przewoźnik nie musi już angażować swoich zasobów na poszukiwanie dodatkowych zleceń na trasy powrotne, ogranicza również ryzyko pustych przebiegów. Można nawet pokusić się o dalej idący wniosek, że dzięki takiej optymalizacji, jest on w stanie zapewnić sobie niemal taki sam poziom przychodów przy znacznie mniejszych kosztach wykorzystując mniejszą ilości zasobów sprzętu i pracy (mniej aut i mniej kierowców).

Pamiętaj o reakcji w sytuacjach wyjątkowych

Wszystkie wymienione korzyści stanowią solidną podstawę do podjęcia i pomyślnego sfinalizowania negocjacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie właściwej umowy jasno precyzującej obowiązki zaangażowanych podmiotów oraz określającej środki reakcji na sytuacje nadzwyczajne.

Tak przygotowana implementacja backhaulingu nie generuje nowych ryzyk poza tymi naturalnie związanymi z transportem, czyli sytuacje drogowe, opóźnienia załadunku itp., które to i tak należy brać każdorazowo pod uwagę.

specjalista planowania milk run

 Marcin Magda
Specjalista planowania produkcji i materiałów, obecnie w branży automotive, wcześniej FMCG. Zawodowo, od ponad 10 lat związany z logistyką i gospodarką magazynową.


Marcin Magda


Przeczytaj również o Lean

  • Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj

    siedem-marnotrawstw-eliminacja

    Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

  • Gemba genbutsu, a może genchi genbutsu…

    gemba-genchi-genbutsu

    Czym jest gemba? Co stanowi genbutsu? Co ma z nimi wspólnego genchi genbutsu?

  • Co Scrum ma wspólnego z Lean?

    scrum-a-lean

    Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Systemy sugestii rozbijane przez systemy motywacyjne - relacja

6 grudnia odbyło się w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu VIII Spotkanie Klubu Lean Exchange Club. Tym razem tematem przewodnim było działanie systemów sugestii. Siedemdziesięciu uczestników spotkania rozpracowywało działanie programów Kaizen, tak ...

Wieloletnia strategia w czasach zwinności – relacja XVI Kongres Kaizen

Czy tworzenie wieloletniej strategii w czasach dużo szybszych zmian oraz stosowania zwinnych metodyk, ma jeszcze sens? To jedno z pytań, na które szukali odpowiedzi uczestnicy i paneliści  XVI Europejskiego Kongresu Kaizen. Wydarzenie, które mia ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Grudzień 2019  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku