Baza wiedzy Lean

 

Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy

Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
Branża transportowa jeszcze nigdy tak bardzo nie potrzebowała optymalizacji. Z jednej strony rośnie popyt na usługi transportu drogowego, z drugiej strony przybywa problemów i wyzwań stojących przed tym sektorem. Wymienić wystarczy te najistotniejsze: brak kierowców, zaostrzane normy środowiskowe i proponowane przez Komisję Europejską regulacje rynku pracy.

Wszystkie te zagrożenia jesteśmy w stanie zminimalizować poprzez zwiększenie zaangażowania w planowanie tras i szukanie możliwych połączeń poprzez milk-`run`y lub właśnie backhauling. Mimo że są to rozwiązania podobne, co do zasadniczej idei – połączenia kilka dotychczasowo niezależnych punktów w jeden spójny łańcuch - to pamiętać należy, że backhaulingu nie powinniśmy postrzegać, jako pętlę, a raczej jako zbieżne i częściowo niezależne linie.


backhauling
Rys.1 Milk run a backhauling (w tym przypadku backhauling wewnętrzny).

 

W tym przypadku (rys.1) organizator transportu jest jednocześnie dostawcą i odbiorcą, a środek transportu, po zrealizowaniu dostawy do odbiorcy, podejmuje dodatkowy ładunek od (w miarę możliwości) jak najbliżej zlokalizowanego dostawcy i dostarcza do pierwotnego punktu. Kompleksowe zaplanowanie trasy przekłada się na zlikwidowanie pustego przebiegu w drodze powrotnej, maksymalizując produktywność transportu.
Bardziej złożonym, a przez to oczywiście trudniejszym do zaaranżowania procesem jest backhauling zewnętrzny. Możemy przyjąć, że polega on na sprzężeniu kompletnie niezależnych fragmentów dwóch łańcuchów dostaw pomiędzy czterema niepowiązanymi stronami.



backhauling

Rys.2 Różnica między wewnętrznym a zewnętrznym backhaulingiem.

Tak zdefiniowany backhauling zewnętrzny naturalnie kojarzy się ze zwykłą działalnością operacyjną firm transportowych, które to przecież aktywnie poszukują zleceń na rynku lub poprzez giełdy zleceń transportowych szukają takich właśnie połączeń, aby po zrealizowaniu jednego frachtu w miarę możliwości jak najbliżej podjąć kolejny.

Gdzie w takim razie jest różnica? Na czym polega przewaga backhaulingu? Jest to proces zorganizowany i powtarzalny, co w tym przypadku oznacza, że przewoźnik nie musi każdorazowo poszukiwać dodatkowego frachtu, tym samym ogranicza po swojej stronie ryzyko nie znalezienia we właściwym czasie adekwatnego zlecenia na trasę powrotną.

Backhauling a redukcja pustych przebiegów

Jeśli nie liczyć trudności implementacji, bo w końcu to złożony proces obejmujący kilka niezależnych podmiotów, ciężko znaleźć minusy tego rozwiązania. Redukuje puste przebiegi tym samym zapobiega marnowaniu paliwa, co oczywiście daje pozytywny skutek finansowy, ale
i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Poprawia wydajność operacyjną dzięki maksymalizacji wykorzystania sprzętuoraz pracy, co oczywiście oznacza mniejsze koszty i zwiększone przychody. Zapewnia również większą kontrolę nad łańcuchem dostaw, potwierdzone i zaplanowane ETD i przewidywalne ETA.

Jakie korzyści po stronie przewoźnika i klienta?

Wszystkie strony zaangażowane w ten proces zyskują. Odbiorcy otrzymują większą terminowość dostaw. Jestem gotów przyjąć zakład, że każdy planista spotkał się z sytuacją opóźnienia dostawy wynikającego z problemu ze znalezieniem właściwego środka transportu we właściwym czasie. Zarówno odbiorcy i/lub dostawcy, zależnie od tego kto ponosi koszt organizacji transportu, zyskują również finansowo.

Dwie trasy realizowane są jednym autem i przez jednego kierowcę, co zmienia zasady kalkulacji kosztów transportowych, które uprzednio w pewnym przynajmniej stopniu, uwzględniały ryzyko pustego przebiegu w drodze powrotnej. Przewoźnik nie musi już angażować swoich zasobów na poszukiwanie dodatkowych zleceń na trasy powrotne, ogranicza również ryzyko pustych przebiegów. Można nawet pokusić się o dalej idący wniosek, że dzięki takiej optymalizacji, jest on w stanie zapewnić sobie niemal taki sam poziom przychodów przy znacznie mniejszych kosztach wykorzystując mniejszą ilości zasobów sprzętu i pracy (mniej aut i mniej kierowców).

Pamiętaj o reakcji w sytuacjach wyjątkowych

Wszystkie wymienione korzyści stanowią solidną podstawę do podjęcia i pomyślnego sfinalizowania negocjacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie właściwej umowy jasno precyzującej obowiązki zaangażowanych podmiotów oraz określającej środki reakcji na sytuacje nadzwyczajne.

Tak przygotowana implementacja backhaulingu nie generuje nowych ryzyk poza tymi naturalnie związanymi z transportem, czyli sytuacje drogowe, opóźnienia załadunku itp., które to i tak należy brać każdorazowo pod uwagę.

specjalista planowania milk run

 Marcin Magda
Specjalista planowania produkcji i materiałów, obecnie w branży automotive, wcześniej FMCG. Zawodowo, od ponad 10 lat związany z logistyką i gospodarką magazynową.


Marcin Magda


Przeczytaj również o Lean

  • Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy

    piec-krokow-5s

    W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.

  • Gemba genbutsu, a może genchi genbutsu…

    gemba-genchi-genbutsu

    Czym jest gemba? Co stanowi genbutsu? Co ma z nimi wspólnego genchi genbutsu?

  • Obliczanie czasu taktu (T/T)

    obliczanie-czasu-taktu-tt

    W poniższym artykule opiszemy, co to jest czas taktu oraz podamy wzór niezbędny do jego obliczenia. Przedstawimy również, w dlaczego warto znać jego wartość.

  • 7 marnotrawstw – cz. 3

    7-marnotrawstw-cz-3

    Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Poznaj najlepsze case studies wdrożeń automatyzacji na polskim rynku!

/Aktualizacja/  Zapraszamy na BPA Summit 2020, 7 kwietnia 2020 w Warszawie. Tym razem ze względu na sytuację, będziemy z Wami online, wraz z możliwością zadawania pytań do prelegentów.

Vive la révolution! Czy rewolucja Lean już się zaczęła? – relacja z IX Konferencji SPIN

20-tego lutego 2020 mieliśmy okazję gościć w drugim dniu IX Otwartej Konferencji Service Progress Improvement Network, w skrócie SPIN. Trzydniowa konferencja obejmowała zajęcia warsztatowe, dyskusje w formie Open Space oraz wykłady. I tak, drugiego d ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Kwiecień 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku