Baza wiedzy Lean

 

Standaryzacja Pracy Lidera Lean

 Dodano: 2017-02-03
Standaryzacja Pracy Lidera Lean
System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.
Standaryzacja Pracy Lidera Lean (LSW) jest serią zaplanowanych działaniach w ramach Programu Ciągłego Doskonalenia (CD), za które jest odpowiedzialny każdy lider w organizacji od Prezesa do lidera na linii. Poniżej podałem parę podstawowych przykładów.


Dla Lidera linii:
  • Codzienne przejście po linii/ach przed i po zakończeniu zmiany, zwracając szczególną uwagę na 6S i kamishibai;
  • Obserwacja utrzymania standardów przy przezbrojeniu maszyny/linii;
  • Rozmowa z operatorami, gdzie przede wszystkim staramy się o to, aby budować relacje z pracownikami. Jest szereg gestów oraz otwartych pytań których można stosować, pokazując zainteresowanie, dzielenie się wiedza, podziękowanie, poruszania problemów, usterek, pomysłów itp.

Dla Lidera zmiany:
  • Codzienne spotkania przy tablicach KPI oraz PAP-ów które ma dwa główne zadania; przedstawić wyniki lub cele, przekazać ważne informacje, przypomnieć o zasadach, w tym bezpieczeństwo w miejsce pracy oraz zaangażować zespół do skupienia się na swojej pracy oraz kiedy spotkanie jest na koniec zmiany, podziękować za współpracę;
  • Codzienne przejścia po liniach, w trakcie pracy na zmianie, zwracając szczególną uwagę na 6S oraz karty kontrolne Kamishibai i wizualizacje np., projektów A3 czy jakości;
  • I tak jak dla liderów linii, rozmowa z liderami i kiedy jest to stosowne, rozmowa z operatorami.


Spotkania strumieniowe


Dla Kierownika Produkcji/Zakładu:
  • Parę razy w tygodniu - przejście po zakładzie zwracając szczególną uwagę na 6S, wizualizacje, projekty A3 i wymiana słowa na linii z liderem/brygadzistą;
  • Raz do dwóch razy w tygodniu - partycypować jako obserwator przy dziennych spotkaniach zmianowych przy tablicach KPI i PAP-ów;
  • Codziennie - spotkania narad produkcyjnych (na stojąco), jako prowadzący lub jako uczestnik;
  • Raz w miesiącu - jako obserwator przy przezbrojeniu, np., faza przygotowawcza, lub faza zakończenia;
  • Na bieżąco - udzielanie informacji zwrotnej (feedback) dla liderów, brygadzistów, kierowników linii na temat pozytywnych wydarzeń, obserwacji, pomysłów oraz dyskusje na temat dylematów i problemów;
  • Raz na kwartał - umówione spotkania z grupą operatorów i liderów, gdzie temat jest podyktowany przez pracowników. Dobrym pomysłem jest to, gdy na tym spotkaniu jednocześnie jest posiłek, np. drugie śniadanie czy lunch, oczywiście dostarczone przez pracodawcę.

Dla Dyrektora zakładu:
  • Przynajmniej dwa razy w miesiącu przejść przez zakład, zwracając szczególną uwagę na 6S, wizualizacje, projekty A3 i wymiana słowa na linii z pracownikami;
  • Raz w miesiącu partycypować jako obserwator na dziennych naradach produkcyjnych;
  • I tak jak w przypadku u kierownika Produkcji/Zakładu, wspólny posiłek i rozmowa z liderami lub z kierownikami, raz na kwartał.

Przywódca lean wspierający menadżerów

Dlaczego stosujemy Standaryzację Pracy Lidera

Głównym zamiarem stosowania podejścia LSW polega na tym, by nadzorować pewne standardy pracy u innych osób oraz - jednocześnie - wejść samem we własny standard pracy jako dobry przykład dla innych. Nie powinniśmy podchodzić do własnego LSW jako kontrola nad innymi, raczej jako wsparcie. Jesteśmy tak naprawdę przy trzecim kroku Koła Deminga. Z języka ang., checking, sprawdzamy, to nie jest kontrola ani audyt.  Jest to czynność, która wspiera innych. Możemy przypominać, pomagać, weryfikować, pytać, rozmawiać, dziękować, wyrazy uznania, itp.

To nie kontrola...

W momencie, kiedy podchodzimy do Standaryzacji Pracy Lidera (LSW) jako funkcji kontrolowania, to tracimy sens bycia prawdziwym liderem w zakresie ciągłego doskonalenia. W moim zrozumieniu, taka postawa nie przychodzi lekko większości liderom. Jest to nawyk, który trzeba sobie wyrobić. Oczywiście, mówimy tu o LSW w kontekście kultury pracy odzwierciedlającej zasady Lean Management, postawę przywództwa lean i kulturę ciągłego doskonalenia.  Jeżeli LSW w takiej postaci nie jest stosowany przez przynajmniej część liderów w Twojej firmy, to być może tak naprawdę u was nie ma prawdziwego lean, bo po prostu kultura w firmie nie pozwala na to!

Podsumowując, LSW jest metodą do angażowania i zachęcania pracowników do utrzymania pewnych ustandaryzowanych procesów i budowania właściwych relacji, w ramach zasad i metody ciągłego doskonalenia.


Gemba walk - na czym polega
"Zbyt dużo spacerów po zakładzie (z jęz., ang., gemba walks) kończy się z niepowodzeniem, tracąc prawdziwy ich cel, wpadając do kategorii ‘kolejnej irytującej parady przełożonego, który szuka winnych, po to, aby odfajkować checklistę, udowodniając, że wypełnił swoje obowiązki”.

Coaching, mentoring, a może...

Wiele firm wprowadza tę metodę do rozwijania pracowników nazywając to coaching lub inna formą pod nazwą mentoring. Nie będę się rozdrabniał, jaka jest różnica pomiędzy coachingiem a mentoringiem, ale chciałbym odnieść się do zachowania lidera lean przy standaryzacji swojej pracy. Ustandaryzowane spacery po zakładzie (z jęz. ang., gemba standards) są dobrą okazją, aby kierownik zakładu służył innym pracownikom przy rozwoju jako coach. Tu, oczywiście odnoszę się do metody, która nazywa się, z jęz. ang., Lean Coaching. Dodatkowo, wykorzystałem słowo służył, bo to jest sedno roli lidera lean, aby służyć innym tak, aby oni chcieli chcieć, razem z liderem, dążyć do wyższych celów. Jesteśmy już blisko sfer tematu, kim jest Sensei (nauczyciel) oraz dlaczego każdy lider, a przede wszystkim liderzy najwyższej kadry kierowniczej, mają jako jedno z głównych zadań służyć w swojej codziennej pracy!


Mentoring i PDCA


Standaryzacja Pracy Lidera a doskonalenie

Standaryzacja pracy lidera jest narzędziem, dzięki któremu Lider Lean może nauczyć pracownika czegoś nowego, np. przestrzegania bezpieczeństwa w pracy, jakości, standaryzacji, postawy (z jęz., ang., a teachable moment z Situational Lean Leadership). Jeśli lider lean przeprowadzi całą rozmowę we właściwy sposób, wpłynie na relacje pomiędzy pracownikiem a liderem, odzwierciedlając kulturę pracy, którą trzeba codziennie budować w firmie w ramach Programu Ciągłego Doskonalenia.

Zobacz także: Czy potrzebujemy zasad pracy lidera?

Tak w skrócie opisałem jak można zrozumieć Standaryzację Pracy Lidera. LSW to okazja, aby sposób wizualny i interaktywny pokazać innym pracownikom jakie są nasze oczekiwania w sposób bardzo wyraźny co do celów i zachowań, których oczekujemy w firmie.

Mark Forkun




Artykuły Lean

Śledź nas w social media Aktualności  
Czym są Leanspiratory? Pokażemy na przykładzie Lean Champions Cup

Poziom zaangażowania pracowników wprost przekłada się na wyniki biznesowe organizacji. Receptą na zmianę postaw jest transformacja, ale w jaki sposób przekonać do niej ludzi? Jednym ze sprawdzonych motywatorów i źródeł inspiracji do transformacji (Le ...

PolecamyPatronujemy