Słownik pojęć Lean

 
  • Kaizen Filozofia życia wywodząca się z Japonii, zawierająca w sobie proces niekończącego doskonalenia. Wykorzystując jej reguły w przedsiębiorstwie poprzez pełne zaangażowanie pracowników wszystkich szczebli dąży się do ciągłego podnoszenia jakości firmy i produktu oraz upraszczania występujących w firmie procesów.
  • Kamishibai W Japonii to określenie oznacza tradycyjny dla tego regionu teatrzyk obrazkowy. W XX wieku wyrażenie zostało przeniesione do produkcji i nazywane jest tak narzędzie audytowe, które ma pomóc w utrzymaniu przez operatorów wdrożonych zmian (np. kontrolę standardów 5S). Nazwa oddaje sposób przedstawiania informacji na tablicy Kamishibai. Kontrolowane obszary są przedstawione na niej za pomocą zdjęć, co pozwala na porównanie stanu prawidłowego ze zdjęcia ze stanem rzeczywistym na stanowisku oraz przydzielenie czerwonej lub zielonej oceny. Jest to jasny sygnał dla wszystkich przechodzących obok tablicy (operatora, brygadzisty i kierowników, dyrektorów), czy standard został utrzymany.
  • Kanban Metoda sterowania produkcją. Opiera się na kartach wyrobów i ich cyrkulacji. Kanban został opracowany w latach pięćdziesiątych w Japonii, po to by pomagać właściwie sterować zapasami. Dziś oznacza system planowania i kontroli zadań produkcyjnych.Celem jest produkcja dokładnie tyle, ile w danej chwili jest potrzebne.
  • Komórka produkcyjna Patrz: Gniazdo produkcyjne.
  • KPI Z języka angielskiego: Key Performance Indicators, tłumaczony na język polski jako Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Skrótem tym określa się wszelkie dane, których monitorowanie pomoże w osiągnięciu celu przedsiębiorstwa wyznaczonego przez zarządzających. Jako KPI mogą być użyte dowolne dane. Ważne jest, aby były rzeczywiście istotne dla funkcjonowania zakładu, dlatego powinny być dobierane rozważnie i z rozsądkiem. Zbieranie danych jest pracą, która nie tworzy produktu, a jedynie go kontroluje i w pewnych przypadkach może być skutecznie eliminowanym marnotrawstwem.
  • KTS Żartobliwy skrót, którego rozwinięcie (Kolejny Trzyliterowy Skrót) ma uwypuklić zbytnie przywiązywanie wagi do akcentowania posiadanych przez zakład systemów zarządzania i narzędzi z nimi związanych. Używany w stosunku do zakładów, których celem jest zaliczenie certyfikacji kolejno wdrażanych systemów oznaczanych trzy- i czteroliterowymi skrótami bez rzeczywistego sprawdzenia codziennego ich funkcjonowania wśród załogi oraz przeprowadzania nadzwyczajnych przygotowań tylko po to, by wypaść dobrze podczas audytów. Przedsiębiorstwom kolekcjonujących Kolejne Trzyliterowe Skróty zazwyczaj obce są podstawowe ich założenia, jak zarządzanie na zasadzie przywództwa, kultura ciągłego doskonalenia, czy zejście do miejsca pracy w celu poznania występującej tam nieprawidłowości. Są natomiast narzucone dolne limity ilości zgłaszanych wniosków Kaizen oraz powszechne ukrywanie występujących problemów.
Śledź nas w social media Aktualności  
Usprawnianie, innowacja i szkolenie jako filary WCM - relacja

Przedsiębiorstwa idące ścieżką World Class Manufacturing miały okazję spotkania i wymiany doświadczeń w ramach XVI edycji konferencji GBI Partners „Produkcja klasy światowej. Przemysł 4.0, WCM, Lean - najlepsze rozwiązania”. Konferencja miała miejsce ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
PatronujemyŚledź nas na Facebooku