Baza wiedzy Lean

 

Zarządzanie wizualne

Visual Management - czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofi szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dlaczego warto stosować VM.

Ciężka jest do określenia liczba możliwych zastosowań tego narzędzia ze względu na to w jak różnych dziedzinach jest stosowane. Najprostsze przykłady można dostrzec w życiu codziennym. Wymienić można tu światła drogowe, albo wskaźnik poziomu paliwa w samochodzie.  O Visual Management można powiedzieć, że jest praktyką stosowania wizualizowanych informacji do zarządzania pracą. Każde narzędzie podnoszące efektywność lub bezpieczeństwo przy pomocy metod wizualnych można uznać za pożądane działanie zarządzania wizualnego. Narzędzia VM mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakiś konkretnych działów czy branż.

Na czym polega Visual Management? Czytelne wskazanie w danym momencie stanu danego procesu, bądź określanie prawidłowego przepływu procesu poprzez znaki wizualne i dźwiękowe. Metodami wizualnymi mogą być: strzałki, opisy, znaki, system Andon (świecąca lampka), tablice informacyjne, instrukcje, karty kanban. Jako dźwiękowe przykłady VM wymienić można: wszelkiego rodzaju sygnały alarmowe, sygnał cofania wózka widłowego, sygnał informujący o zakończeniu operacji bądź pracy. Miejsca o których powiemy że Zarządzanie Wizualne jest w nich na wysokim poziomie, charakteryzować się będą:

  •  łatwością rozpoznania etapów procesu przez zewnętrznego obserwatora
  •  łatwością rozpoznania odstępstw i sytuacji awaryjnych

Często obserwacja zewnętrzna będzie mogła dać nam także informacje o odpowiednim wyniku/ poziomie danego procesu w danej chwili (np. wielkość produkcji, % realizacji zadania) lub stanie liczbowym używanych zasobów (ludzie, maszyny, narzędzia, zapasy).

Jaki jest cel i korzyści tego narzędzia?

Zarządzanie wizualne to przeciwdziałanie błędom i pomyłkom oraz w przypadku ich wystąpienia szybka ich identyfikacja. Procesy kontrolne w środowisku gdzie działa VM są łatwe do przeprowadzania i nie zabierają dużo czasu. Wszystko to sprowadza się ostatecznie do tego, że takie środowisko nazywa się ustandaryzowanym. Stanadryzacja to baza dla wszystkich bardziej zaawansowanych narzędzi odchudzonego zarządzania. Przy zatrudnianiu nowych pracowników "Visual Management" może okazać się kluczowym czynnikiem wpływającym na czas wdrożenia nowego pracownika. Im bardzie zaawansowany jest poziom stosowania zarządzania wizualnego w firmie, tym lepiej działają w niej inne metody.

Dlaczego VM jest często lekceważone?

Pracownicy często krytycznie oceniają zarządzanie wizualne, zwłaszcza w momencie jego wprowadzania. Mogą zacząć się pojawiać stwierdzenia: “po co to opisywać”, “ale my to wiemy”, “nie potrzebujemy tego”. Może to wynikać z tego że jeżeli ktoś długo pracuje w jakimś obszarze, to zna informacje o procesie lub wie jak do nich szybko dotrzeć. Można stwierdzić iż mniej potrzebuje zarządzania wizualnego (bo on wie gdzie to jest, on wie jak to wykonywać). Rzeczą normalną jest to, że wraz z upływem czasu pracownik nabiera wprawy i odkłada na bok instrukcje (ważne jest w takim przypadku aby pracownik zawsze zauważał zmiany wprowadzane w tych instrukcjach).

JK


Przeczytaj również o Lean

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

  • Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

    zwiekszanie-trwalosci-kultury-lean-w-przedsiebiorstwie

    Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.

  • Co Scrum ma wspólnego z Lean?

    scrum-a-lean

    Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
IX Otwarta Konferencja SPIN - zapowiedź

Stowarzyszenie SPIN (Service Process Improvement Network) zaprasza na IX Otwartą Konferencję, zorganizowaną dla tych, którzy pragną doskonalić procesy biurowe.

Systemy sugestii rozbijane przez systemy motywacyjne - relacja

6 grudnia odbyło się w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu VIII Spotkanie Klubu Lean Exchange Club. Tym razem tematem przewodnim było działanie systemów sugestii. Siedemdziesięciu uczestników spotkania rozpracowywało działanie programów Kaizen, tak ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2020  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku